петък, 27 август 2010 г.

Въпроси и отговори по отношение на сутра



Мухаммед ибн Салих Ал-Утаймин


Въпрос 1: Какво е това сутра?
Отговор: Нещо, което се използува от човека, отслужващ салят (като бариера, преграда) между него и някой друг, който може да мине пред него.

Въпрос 2: Какво са правилата по отношение на сутра?
Отговор: Сутра е задължителна и който я пренебрегва, извършва грях. Това се доказва от думите на Посланика Мухаммед (с.а.с.): Ако някой от вас иска да извърши салят, той е длъжен да я извърши зад сутра (т.е. със сутра пред себе си) и да се приближи към нея“ (Абу Дауд и Ибн Маджа сред много други).

Други негови думи: „Не правете салят без да имате сутра пред себе си (Муслим).

Други негови думи: „Ако някой от вас иска да извърши салят, нека да има пред себе си сутра и да се доближи до нея, наистина, нарушител (шейтан), ще мине пред него“ (Ибн Хузайма).

И други негови думи: „Нека всеки от вас  нещо подобно (по височина) на камилско седло (пред себе си), зад него да извърши салят“ (Ибн Джаруд).

Въпрос 3: Допустимо ли е да се отдалечим от сутра.
Отговор: Не! И този, който е по-далеч от три лакътя от нея, е съгрешил и поставя своя салят в положение, в което може шейтана да го провали. Това е очевидно от хадиса на Посланика на Аллах (с.а.с.): „И нека се доближи до нея и да не позволи на шейтана да наруши молитвата му“ (Ахмад, Абу Дауд, Ибн Хузайма, Ибн Хаббан, Ал-Хаким и други).

И хадиса: „И нека се приближи до нея, защото наистина шейтана минава пред него и тази (сутра)“ (Ибн Хаббан).

И хадиса: „...и да се доближи до нея, защото наистина нарушителя минава пред него“ (Ибн Худайма).

И хадиса: „Между мястото, на което Пророка (с.а.с.) извършваше салят и стената, разстоянието беше колкото една овца“ (Ал-Бухари и Муслим).

В друг хадис се споменава: Когато Пророка (с.а.с.) влезе в Кааба, остави разстояние от три лакътя между себе си и стената, след това отслужи молитва“ (Ал-Бухари).

Въпрос 4: Какъв е минималния размер на сутра?
Отговор: Това са – височина един лакът[1] над равнината на молитвата, която е равна на височината на задната част на камилското седло. Що се отнася до ширината, няма установен размер. Затова може и да се използува дори нещо тънко, като стрела или копие. Все пак не е добре да се взима за преграда нещо, което е по-ниско от височината на тилната страна на седлото. От друга страна, ако е невъзможно да се намери нещо, което да служи за сутра, може да се ползва това, което е в наличие, независимо от размера. За доказателство служат думите на корана от сурата ат-Тагабун, ая 16:

„Затова бойте се от Аллах, колкото ви е по силите,...“

също от хадиса, в който Посланика на Аллах (с.а.с.) е казал: „Ако съм ви заповядал да направите нещо, правете го толкова, колкото можете“ (Муслим).

Пророка Мухаммед (с.а.с.) е казал също: „Ако някой от вас сложи пред себе си нещо подобно (по височина) на камилско седло, зад него извърши салят, да не се притеснява ако някой мине пред него (т.е. пред сутра)“ (Муслим).

Питали са Пророка (с.а.с.) по време на похода Табук за сутра на човека, който прави салят и той казал: „Подобно на задната част на камилско седло“ (Муслим).

Също така е казал: „Ако пред вас има нещо подобно на камилско седло този, който мине пред вас, няма да ви навреди (т.е. няма да наруши молитвата ви)“ (Ибн Абу Шайба, Абду-р-Раззак и др.)

И други хадиси, някои от които ще бъдат споменати по-долу.

Освен това Пророка (с.а.с.) понякога е извършвал салят зад копие или, в други случаи пред него е имало стрела. (Както е предадено от Муслим). Затова ширината на сутра – не се определя, както споменахме по-горе.

Въпрос 5: Освобождава ли се някои от необходимостта от сутра пред себе си?
Отговор: Да, само този, който прави салят зад имам. Установяваме това от факта, че Пророка (с.а.с.), когато е водел молитва, поставял пред себе си сутра, никой от молещите се зад него не правел това. (Както е споменато в множество хадиси от Ал-Бухари и Муслим).

Въпрос 6: Какви са различните видове сутра?
Отговор: Всичко, което е на височина един лакът. Както следва от казаното от пророка Мухаммед (с.а.с.): „...подобно (по височина) на задната част на седлото...“

Също достоверно е предадено по отношение на Пророка (с.а.с.), че той е извършвал салят, като е имал пред себе си стена, копие, стрела, камила, дърво, постелка, на която е имало спяща жена, стена на стая.

Все пак недопустимо е да се извършва салят, имайки пред себе си гроб. Това следва от хадиса, в който пророка Мухаммед (с.а.с.) забранява подобни действия. Той е казал: „Не правете салят пред гробове и не сядайте на тях“ (Муслим).

Освен това е нежелателно да се прави молитва зад това, което отвлича вниманието. Защото Пророка (с.а.с.) казал на Айша: „Махни си пердето! Наистина, изображението на него е пред мен по време на молитва“ (Ал-Бухари).

Въпрос 7: Предписана ли е сутра за в Мекка или не?
Отговор: Сутра е предписанa (уажиб) за Мекка, така, както и за друго място. Няма доказателство, което да показва разлика между Мекка и друго място (по този въпрос). Освен това Пророкът (с.а.с.) поставил копие пред себе си в долината на Мекка и извършил салату-л-духр и ‘аср, а когато влязъл в Кааба, използувал стената й като сутра. Когато извършвал обход (тауаф) около Кааба, заставал зад Мака’м Ибрахим (мястото, където стоял Ибрахим) и извършвал молитва. Към  това са се придържали и сподвижниците след него.

Въпрос 8: Какво трябва да се предприеме към този, който минава пред човека, извършващ молитва?[2]
Отговор: Минаването пред човек, който извършва молитва е един от големите грехове, наказанието за който е Ада. Това отсъждане се отнася до този, който минава между сутра и молещия се или по-близо, от три лакътя пред този, който няма сутра пред себе си. Доколкото три лакътя е най-голямото разстояние, на което можеш да се отдалечиш от сутра. Доказателството на тези, които поддържат това, е хадис, в който Посланикът на Аллах (с.а.с.) казал: „Ако този, който минава пред молещия се, знае степента на греха, който извършва, щеше да предпочете да чака четирийсет (дни, месеца или години), вместо да мине пред него“ (Ал-Бухари).

Въпрос 9: Има ли изключения от това?
Отговор: Да, освобождава се човека, преминаващ през редовете на колективна молитва. Доколкото е предадено, че Ибн Аббас казал: Фадл и аз яздехме магарица по времето, когато Посланика на Аллах (с.а.с.) беше на Арафа. Минахме пред някои редове, след това слязохме и оставихме магарицата да пасе. След това пристъпихме (към молитва) с Посланика на Аллах (с.а.с.) и Посланика на Аллах не ни каза нищо (по отношение на това) (Ал-Бухари, Муслим, Ал-Хумайди).

В друга версия се съобщава, че магарицата е минала пред част от първия ред.

Абдуллах ибн ‘Амр казал: Почивахме с Посланика на Аллах (с.а.с.) на склона на планината. Дойде време за молитва. Той извърши молитвата, като стоеше зад преграда в посока Кибла и ние бяхме зад него. След това някакво животно се опита да мине пред него. Той го задържаше, докато не се притисна към преградата и животното мина зад него“ (Ахмад, Абу Дауд).

Въпрос 10: Какво е длъжен да направи извършващия молитва, ако някой се опита а мине пред него?
Отговор: Ако някой опита да мине пред молещия се, то последния е длъжен да го удържи. Ако е настойчив, отблъснете го, ако продължи да упорства, бийте се с него, но без да използувате оръжие. Ако в резултат на такова стълкновение за удържането му от преминаване той умре, няма грях за този, който му е причинил смърт – наказание, нито плащане на кръвен данък, не е необходимо изкупление. Няма значение дали човека се е молил със сутра или не. Ако се препират един с друг, въпроса се решава от съд. Защото който (преднамерено) минава пред молещия се, е зло.

Доказателство в поддръжка на това, е хадиса, в който Посланика на Аллах (с.а.с.) казал: „Ако някой от вас извършва молитва, нека не позволява на никого да мине пред него. Ако другия (преминаващия) настоява, сражавайте се с него, той наистина е обладан (от шейтан)“ (Муслим).

Абу Сaлих казал: „Видях Абу Саид Ал-Худри в петък, правеше молитва зад нещо. което използуваше като сутра. Младеж от племето бану Абу Муайт искаше да мине пред него и Абу Саид го бутна в гърдите. Младежа с огледа наоколо и не видя друго място, от където да мине, освен пред Абу Саид. Затова отново се опита да мине. Този път Абу Саид го отблъсна по-силно. Младежа наруга Абу Саид и отиде при Марван, за да се оплаче от Абу Саид. Абу Саид отиде след него. Когато влезе, Маруан го попита: „Какво имаш против сина на брат ти, о, Абу Саид?“ Абу Саид отговори: „Чух, че Пророка (с.а.с.) каза: „Ако някой от вас извършва молитва зад сутра, която да го отделя от другите хора и някой се опита да мине пред вас, бийте се с него, защото наистина, той е злото (на шейтана) (Ал-Бухари).

В друго повествование е казано: „...опитайте се да го спрете два пъти и, ако отказва, бийте се с него“.

В друга версия се добавя: „...наистина,  вие биете шейтана“ (Ибн Худайма).

Предава се и от други повествования, в които действието на това правило не се обуславя от наличието на сутра.

В друга версия е казано: „...наистина, с него е шейтана“.

Пророка (с.а.с.) също така е отблъснал шейтана, когато е искал да мине пред него по време на молитва.

 Посланика на Аллах (с.а.с.) също така е отблъсквал животно, когато е опитвало да мине пред него, както споменахме по-горе.

Затова човек, извършващ молитва, не трябва да позволява на който и да било да мине пред него, било то малък или голям, човек или друго. Даже, ако се налага, да се премести от мястото, докато корема му не се притисне към сутра, както това достоверно е предадено за Пророка (с.а.с.) и вече споменахме.

Няма никаква разлика между Мекка и което и да е друго място, когато се налага да се удържи някой, който иска да мине. Ибн Умар извършвал молитва в Кааба и никога не позволявал на никого да мине пред него.

Що се отнася за този, който минава между редовете по време на колектовна молитва, той е освободен от това, което споменахме (т.е. минаването между редовете по време на колективна молитва не е незаконно).

Въпрос 11: Защо трябва да се отблъсква този, който иска да мине пред молещия се или да се бием с него?
Отговор: Този, който опитва да мине – трябва да бъде спрян и с него трябва да се бием (ако трябва), защото той пречи на благословеността на молитвата. Понякога той дори разваля молитвата. Ибн Масуд казал: Този от вас, който може да прави молитвата, без някой да мине пред него, нека я прави. Наистина преминаващия пред молещия се получава най-малка благословия, отколкото този, пред който минава“ (Абду-р-Раззак, Ибн Абу Шайба).

Това също така произлиза от хадиса, в който Посланика на Аллах (с.а.с.) казал: „Ако пред вас има нещо подобно на камилско седло, то този, който минава пред вас, не ви вреди (т.е. не нарушава молитвата ви)“.

Освен това, отблъскването на човека, който опитва да мине, е действие, което е добро и е удържане на злото. Защото, ако той мине, ще изпадне в тежък грях. Затова е необходимо да бъде спрян.

Въпрос 12: Казахте, че минаването пред молещия се понякога нарушава молитвата. Кое именно нарушава молитвата?
Отговор: Сред това, което нарушава молитвата с преминаването си, са:
1.шейтан
2.черно куче
3.магаре
4.жена в полова зрялост

Това се установява от хадиса на Посланика на Аллах (с.а.с.) за сутра, където е казал: „И нека се приближи към нея и не позволява на шейтана да наруши молитвата му“.

И в друг хадис, в който той (с.а.с.) казал: „Наистина злонамерен джин се нахвърли върху мен вчера и се опита да наруши молитвата ми“ (Муслим).

В друга версия е казано: „Наистина шейтан искаше да мине пред мен, затова го душих, докато не усетих студенината на езика му по ръката си“ (Ахмад).

Затова удържането на шейтана от нарушаване на молитвата се извършва посредством приближаване към сутра, както е споменато в предходните хадиси.

Удържането на друго, освен на шейтан, се извършва чрез отблъскване или чрез отделянето им посредством сутра, става въпрос за споменатите по-горе. Посланика на Аллах (с.а.с.) казал: „Жена, магаре и куче нарушават молитвата (ако минат пред молещия се) и това се предотвратява чрез (поставянето) нещо като камилско седло (отпред)“ (Муслим).

Също така е казал: „Молитвата се нарушава (от преминаването) на черно куче или жена с цикъл (т.е. полово зряла)“ (Ахмад и Абу Дауд).

Предадено е от Абдуллах ибн Самит, че Абу Зар съобщил, че Пророка (с.а.с.) казал: „Ако някой от вас иска да направи молитва, той наистина е отделен, ако има пред себе си нещо с височината на     камилско седло, тогава (минаването) магаре, жена или черно куче не може да наруши молитвата му“. Аз казах: „О,Абу Зар! Каква е разликата между черното куче от червеното или жълтото куче?“ Той отговори: „О, сине на брат ми! Попитах Посланика на Аллах (с.а.с.) същото, което ти ме питаш и той каза: „Черното куче е шейтан“ (Муслим).

И в друга версия е казано: Молитвата трябва да се повтори след преминаването на магаре, жена или черно куче“ (Ибн Худайма).

Това правило не остава, ако това, което споменахме, се намира пред молещия се без да преминава пред него. Посланика на Аллах (с.а.с.) извършвал молитва, а пред него е била постелята, на която лежала Айша (вж. въпрос 13[3]). Освен това Меймуне, съпругата на Пророка (с.а.с.) казала: „Пророка се молеше, а в това време аз, по време на (месечния) цикъл, спях близо до него и в суджуд дрехата му ме допираше(Ал-Бухари).

Въпрос 13: Допустимо ли е да се докосне и да се отдръпне жената по време на поклона, за да се направи както трябва?
Отговор: Да. Това следва от хадиса, предаден от Айша: „Не е хубаво това, че хората ни приравниха с кучетата и магаретата. Наистина, видях Посланика на Аллах (с.а.с.) да се моли, в това време лежах между него и Кибла и когато искаше да падне долу (в суджуд), той побутна краката ми и аз ги свих“ (Ал-Бухари).

Вж. също хадиса от въпрос 12.

Въпрос 14: Има ли някаква разлика между мъжа и жената (относно споменатото тук).
Отговор: Няма никаква разлика между мъжа и жената, отнасящо се до всичко това, което споменахме тук. (По този начин предходните правила се отнасят до всички). Получаваме доказателство за това от липсата на доказателства за обратното.




[1] Лакът – около 40см.

[2] Темата е най-добре развита в книгата на автора на арабски (184стр.) „Правилата, които се отнасят до сутра в Мекка и на друго място и отсъждането по отношение на преминаването пред молещия се“.

[3] Въпрос 13 с отговора му е добавен от преводача. Взето е от Сахих Ал-Бухари т.1, глава 19.


Няма коментари:

Публикуване на коментар

Ас-саламу алейкум! Мир на всички!
Преди да коментирате, ви моля да помислите добре върху това, което искате да кажете и за начина, по който ще го изречете. Аз няма да толерирам фитната и обидни изказвания по адрес на Аллах и Исляма. Ако имате въпроси, кажете или попитайте по начин, по който искате и на вас да ви се говори :D

Ако искате да ми кажете нещо лично, персонално до мен, ползвайте електронната ми поща (и-мейл).

linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Популярни публикации