неделя, 3 октомври 2010 г.

Гледане на куче

В Исляма по правило е забранено да се държи куче в дома. 

Пророкът салляллаху алейхи уа саллам, е посочил три случая, когато това е допустимо: за охрана на някаква територия, за лов, и за защита на домашните животни. 

От Абу Хурейра радияллаху анху се предава, че Пратеника на Аллах салляллаху алейхи уа саллам, е казал: 

„Онзи, който държи куче в дома си не за охрана и не за лов, то от наградата му за (добрите) дела ежедневно се намалява с два карата.” Този хадис е сведен от ал-Бухари (2197), Муслим (1575). 

Също така от Абу Хурейра радияллаху анху се предава, че Пратеника на Аллах салляллаху алейхи уа саллам, е казал: 

„Който държи в дома си куче, освен за да пази домашните животни, да ловува или за охрана на територия, то неговата награда за добрите дела се намалява с два карата всеки ден”
Този хадис е сведен от Муслим (1575).


Имам ан-Науауи е казал: И дали е допустимо да се държи куче в къщи за други цели, освен споменатите по-горе? Отговорът е да. 


Имам ан-Науауи рахимеху Аллах е казал, че има различни мнения за това дали е допустимо да се държи куче с цел, различна от трите споменати по-горе, за охрана на домове и пътища. Най-правилно е мнението за допустимостта по аналогия кияс с тези три, предвид причината, която може да се разбере от този хадис, а това именно е необходимостта. Край на цитата „Шарх Муслим(10/236) 


Шейх Ибн Утаймин рахимеху Аллах, е казал: “Основавайки се на това, че един дом се намира в центъра на града, а не в околностите и предградията, то тогава не е необходимо да се държи куче за охрана, ето защо отглеждането на куче за тази цел при такива ситуации е забранено – харам, и то намалява наградата е един или два карата на един човек всеки ден. Ако имотът обаче е в околностите или провинцията, или наоколо няма никого друго, то тогава е допустимо да се държат кучета за охрана на дома и хората, които са в него. Охраната на членовете на семейството е по-важно от охраната на добитъка и земеделските култури.” Край на цитата от Маджмуа ал-Фатауа Ибн Утаймин (4/246)


Що се отнася до това, дали кучето е нечисто и скверно, то трябва да се отбележи, че скверността наджаса не е в самото куче, а в неговата слюнка, когато то е пило от съд. Ако човек се опре до куче или кучето го докосне, това не означава, че той трябва да се пречисти от наджаса чрез пръст (пясък) или вода. Но ако едно куче пие вода от някакъв съд, тогава водата да се изхвърли и съда да се измие седем пъти с вода и осмия път с пръст, ако иска да използва този съд. Ако този съд е специално предназначен и се ползва само за кучета, то не е необходимо да се пречиства така. 


От Абу Хурайра радияллаху анху, се предава, че Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи уа саллам, е казал: 

"Всеки един от вас трябва да почисти съда, ако кучето го оближе, като го измиете седем пъти, и първия път го изтрие с пясък (или пръст)." Този хадис е сведен от Муслим, (279)

В друг вариант на този хадис, сведен от Муслим (280), се казва: 

"Ако едно куче оближе съда, то (трябва да) го измиете седем пъти и на осмия път го изтъркате с пръст (пясък)." 

Шейх ал-Ислям Ибн Тайимийа рахимеху Аллах, е казал: 

По отношение на кучета, има три мнения на учените: 
1 - че кучето е чисто (тахир), дори и слюнката му. Това е мнението на учените от мезхеба на имам Малик. 
2 - че кучето е нечисто (наджис), дори и козината му. Това е мнението на учените от мезхеба на имам аш-Шафи' и е едно от двете мнения предадени от имам Ахмед. 
3 – че козината му е чиста (тахир), но слюнката е нечиста (неджис), и това е мнението на учените от мезхеба на имам Абу Ханифа и е едно от двете мнения предадени от имам Ахмед. Това е най-правилното мнение. Ето защо ако влагата от козината на кучето се докосне до нечия дреха или тяло, това не ги прави нечисти (наджис). Край на цитата от Маджмуа ал-Фатауа, (21/530). 

Другаде той казва: 

Това е така, защото основният принцип е, че веществата са чисти (тахир), и не е допустимо да се вземе нещо като нечисто (наджис) или да се определи за забранено (харам) без доказателства, както е казал Всевишният Аллах: 
И защо да не ядете от онова, над което е споменато името на Аллах, щом Той ви е разяснил какво ви е забранил, освен ако сте принудени? Наистина, мнозина заблуждават други със своите страсти без каквото и да е знание. /6:119/ 
И е казал още Всевишният Аллах: Аллах никога не въвежда в заблуда, хората на които Той е показал правия път, докато Той не им изясни от какво трябва да се боят. Наистина, Аллах знае всяко нещо /9:115/ 

Пророкът салляллаху алейхи уа саллам, е казал: 
"Всеки един от вас трябва да почисти съда, ако кучето го оближе, като го измиете седем пъти, и първия път го изтрие с пясък (или пръст)." 
И в другия хадис: 
"Ако едно куче оближе съда, то (трябва да) го измиете седем пъти и осмия път го изтъркате с пръст (пясък)." 
Във всички хадиси се споменава само за облизване, а не се споменават другите части на кучето, и по отношение на тях като нечисти се основава само на аналогия кияс. Освен това, на Пророкът салляллаху алейхи уа саллам, е разрешил да се държат кучета за лов, за охрана на домашни животни и селскостопанска продукция. Край на цитата Маджмуа ал-Фатауа, (21/217, 218) 

Трябва да се знае, че целуване на кучето е нещо, което причинява много болести. Болестите, които хората могат да получат в резултат на целуването на кучето от улицата или пият от техните съдове, преди да са ги пречистили, са много, като “pasturella” което е бактериално заболяване, причината за което съществува естествено в дихателната система на човека и животните, но при определени обстоятелства този зародиш на бактерията може да нахлуе в тялото и да причини болест. 

Друго от тези заболявания е вид паразитна болест, която засяга червата на хората и животните и най-често засяга черния дроб и белите дробове, коремната кухина и други органи на човешкото тяло. Тази болест е причинена от глисти, малки червеи 2-9 мм дълги, които са формирани от три части, глава и шия; главата има четири хоботчета за смучене. Възрастните червеи живеят в червата на кучета, котки, врани и вълци. Това заболяване се предава на хората, които обичат кучета, когато ги целуват или пият от техните съдове. 

За повече вижте: Амрад ал-Хайуанат ал-Алифа аллати тусиб ал-Инсан “Болести по животните, които поразяват човека”, автор, д-р Али Исмаил Убайд ас-Санафи.

Заключение: 

Не е допустимо да се държат кучета в къщи, с изключение на такива за лов или охрана на добитъка и селскостопански култури. 
Допустимо е да се държат кучета за охрана на къщите, които са извън града и при условие, че няма други средства за охрана на къщата. Мюсюлманските не трябва да имитират и подражават на друговерците като тичат, разхождат или играят с кучето или пък да оставят то да ги целува и облизва, действие, което причинява много болести. Хвала на Аллах за този чист и перфектен закон Шариа', който е низпослан за полза на хората в духовен и светски план, за съжаление обаче повечето от хората не го осъзнават. 

И Аллах знае най-добре!

Islam-QA

Откъс от книгата Адабу Зифаф - “Етикета на сватбата и правилата на съпружеския живот според Пречистата Сунна” на шейх Мухаммед Насруддин ал-Албани Пратеника на Аллах салляллаху алейхи уа саллам, е разказал: 


“Веднъж при мен дойде [яви се] Джебраил алейхисселям, и ми каза: 
Аз вчера идвах при теб, и щях да вляза, ако не ми попречиха изображенията [хора] над вратата, кирам завесите, на които имаше изображения, а така също и куче в дома. Заповядай да обезглавят изображението в дома, така че на вид да напомня на дърво. Заповядай да срежат завесата и да направят от нея, две възглавнички по които може да се стъпва. Заповядай да изгонят кучето. [Наистина, ние не влизаме в дом, в който има изображение или куче]. И ето, песът – [кутре] на Хасан или Хусейн – седи под етажерката (надад) (в друг вариант на хадиса: седи му под кревата). [Тогава 
Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи уа саллам, казал:
Хей, Айша! Кога влезе този пес? 
Айша отговорила: 
Кълна се в Аллах, не знам]. 
И той заповядал да изгонят песа, [а след това загребал вода с ръка и я полял на това място, където е седяло кучето]”. 

Този хадис е достоверен сахих. Хадисът е сведен от Абу Дауд, ан-Насаи и ат-Тирмизи.

2 коментара:

  1. много ми беше интересно да прочета и защо толкова мразитте кучета... по същия начин които мразите кучетата и те ви мразят вас моите кучета немогат да понасят мюсолмани от далече като ги видят и ги лаят е вече разбрах корана го е казал..

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Видно е, че нищо не си прочел.
      Също така не можеш да говориш от името на кучетата си, които със сигурност - валидно е за всички кучета, са доста интелигентни животни и ако нещо им се иска, те просто го правят. Докато ти само говориш... Поне наистина да бе попрочел, а не да оставяш страстите и омразата ти да те водят за носа.

      Изтриване

Ас-саламу алейкум! Мир на всички!
Преди да коментирате, ви моля да помислите добре върху това, което искате да кажете и за начина, по който ще го изречете. Аз няма да толерирам фитната и обидни изказвания по адрес на Аллах и Исляма. Ако имате въпроси, кажете или попитайте по начин, по който искате и на вас да ви се говори :D

Ако искате да ми кажете нещо лично, персонално до мен, ползвайте електронната ми поща (и-мейл).

linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Популярни публикации