Позволявате ли трансплантацията на органи, защото знам, че няма директна забрана за донорството в Корана?
Слава на Аллах!Въпроса ви е една от важните теми, обсъждани от Ислямския Комитет по Фикх (Majma’ al-Fiqh al-Islami), резултата е в следната фатуа:
Позволено е да се трансплантират органи или части от тялото на човек на друг, ако е сигурно, че ползите от едно такова действие са много по-големи от вредите, които могат да бъдат причинени, както и при условие, че се заменя нещо загубено или се възстановяват функциите или вида, коригира се болестно състояние или обезобразяване, довели до физическо или психологично страдание.
Позволена е трансплантация на органи от тялото на един човек на друг, когато не става дума за невъзообновяващ се орган, като кръв или кожа, при условие, че донора е зрял и е наясно с действията си, както и ако всички шариа условия са изпълнени.
Позволено е част от орган, отстранен поради заболяване, да бъде трансплантиран на друг човек, като например изолзуването на роговицата на око, премахнато заради заболяване.
Харам е да се взима орган, от който зависи живота на донора и да се трансплантира на друг човек, като например сърце.
Харам е да се взима орган от жив човек, ако това действие ще доведе до намаляване на съществени жизнени функции, дори и да не е заплашен директно самия живот. Например премахването на роговицата на двете очи. Въпреки това отстраняването на органи, което би довело до частично увреждане, е в процес на дискусия между учените.
Позволено е да се трансплантира от мъртъв на жив човек, чиито живот зависи от получаването на органа или ако жизнените му фукции са увредени или изгубени – условието е, че е дадено разрешение от лицето преди смъртта, от неговите роднини/ наследници, или водач на мюсюлманите в случай, че човекът е починал и самоличността му е неизвестна или ако няма наследници.
Важно е да е сигурно, че има изрично съгласие за трансплантацията на органи в гореописаните случаи, ако няма включена покупко-продажба. При никакви условия не е позволено да се продават човешки органи. Но въпросът дали бенефициентът може да даде пари, за да получи органа, от който се нуждае или да изрази по материален начин благодарността си, засега е тема на научен дебат.
Всички останали случаи, неописани по-горе, засега са обект на дебати и изискват по-нататъшно детайлно проучване в светлината на новите медицински проучвания и шариа’ правила.
Вижте също въпроси # 2141, 2159, 424, 49711.
Аллах знае най-добре.
Qararaat Majma’ al-Fiqh al-Islami
Няма коментари:
Публикуване на коментар
Ас-саламу алейкум! Мир на всички!
Преди да коментирате, ви моля да помислите добре върху това, което искате да кажете и за начина, по който ще го изречете. Аз няма да толерирам фитната и обидни изказвания по адрес на Аллах и Исляма. Ако имате въпроси, кажете или попитайте по начин, по който искате и на вас да ви се говори :D
Ако искате да ми кажете нещо лично, персонално до мен, ползвайте електронната ми поща (и-мейл).