вторник, 11 януари 2011 г.

Нашийд, иляхия


Нашийд (арабски: ед.ч. نشيد Nasheed, мн.ч. أناشيد анаашийд; иляхи на Турски; Наат на Пакистански), е Ислямска вокална музика, която е акапелно пеене, без инструменти, или придружено само от перкусионни инструменти, като дафф. Най-общо, истинския Ислямски нашийд няма струнни, клавишни, духови инструменти, брас секция, не се дигитализират звуците, въпреки че е позволено вкарване на дигитални ударни звуци или нюанси. Това е така, защото много мюсюлмански учени интерпретират Ислям като забрана за използуване на музикални инструменти, освен ударните. 
Анашийд са много разпространени в Ислямския свят. Текстовете са свързани с ислямските вярвания, история, религия, както и някои настоящи събития.

Употребата на музикални изнтрументи е забранена в ахадисите. Основателите на четирите големи мадхаба (мезхеба), както и други видни учени, са обсъдили темата за използуването на музикалните инструменти. Можем да дадем пример с мнението на известния Ислямски учен Абу Ханифа, според чиито мадхаб – Ханефи мадхаб – ако за човек се знае, че слуша забранени музикални инструменти, неговото свидетелство няма да се приеме. Друг Ислямски учен, Ибн Тайимийа, е казал, че за душата музиката е като алкохола. Почти всички мюсюлмански учени, традиционно защитават позицията, че всички музикални инструменти са харам: забранени и в Корана, и в хадисите. Единствения позволен инструмент, е дафф – малък барабан.


Забрана в Корана
В Корана се казва следното:
А сред хората някой купува слова за забавление,  за да отклонява в неведение от пътя на Аллах и да го взимат на присмех. За тези има унизително мъчение..[1]
Някои от най-близките сподвижници на Пророк Мухаммад (саллаллаху алейхи уа саллам), като Абдаллах ибн Аббас и Абдулла ибн Мас’уд, в своите Тафсири (коментари върху Корана) пишат, че думите, преведени като „слова за забавление” се отнасят към безполезното говорене или пеенето.[2]
В допълнение към казаното сунитски учени дават няколко други пасажи от Корана като доказателство за забраната на музикалните инструменти.

 
Забраната в Хадисите
Според автентичния сбор хадиси на Сунитския Ислям, Мухаммад (саллаллаху алейхи уа саллам) е казал, че музикалните инструменти са греховни:
Сахль ибн Саад (радийаллаху анху) предава от Пратеника на Аллах (саллаллаху алейхи уа саллам), е казал: 
“В края на света ще има затъмнения, земетресения и унищожение.”  Рекоха:
“О, Пратенико на Аллах,  кога ще бъде това?”
Отговори:
“Когато се появи музиката и певиците.”  /Ибн Маджа: 2, хадис 1350/
От Абу ‘Амир или Абу Малик ал-‘Ашари (сподвижник на Мухаммад), че чул от Пророха да казва:
В моята умма ще се появят хора, които ще позволяват прелюбодеянието, коприната, виното и музиката“ (Ал-Бухари).[3]


Забраната в Ислямската традиция
Отделно от доказателствата, които Сунитските учени са извлекли от Корана и хадисите, много Ислямски учени през цялата Мюсюлманска история, са се съгласили, че музиката и музикалните инструменти, са Харам. Сред тези учени са четиримата Имами – Абу Ханифа, Имам Малик, Имам Шафи и Имам Ахмад ибн Ханбал.[4]

Съвременна интерпретация
Ново поколение от изпълнители на нашиди използуват музикален съпровод. Много от изпълнителните са не араби, пеят на различни езици, като английски и турски. Някои музикални групи са например Native Deen или Outlandish. Добре познати певци, са Yusuf Islam – с рожденото име Кет Стивънс, Sami Yusuf, Maher Zain, Mesut Kurtis, Dawud Wharnsby, Zain Bhikha и много други. Арабски изпълнители на нашиди, или муншиид, добре познати са Абу Мазен, Абу Ратиб, Абу Дуджана и други. Популярни арабски нашиди, са Ал-Рауаби, Ал-Бараа’, Ал-Уа'ад и други.
Много привлекателни за мюсюлманската общност, са ориенталски фестивали, конференции, концерти и шоута, като  ISNA, Celebrate Eid, и Young Muslims. Други артисти и организации, като The Nasheed Bay представят изпълнения без инструменти.

&^ Коран, Сура 31(Лукман): ая 5.
&^ "Muslim Creed." The Daar of Islamic Heritage. 2008-01-03. Retrieved on 2008-09-25. Archived 2009-10-25.
&^ Сахих ал-Бухари, Част 7, Книга 69, ном. 494v: Английската версия на хадиса е тук.
&^ Шейх Мухаммад Салих ал-Мунаджид. "Правило за т.нар.“Ислямски” песни в музикален съпровод. Islam Question&Answer. изд. 2008-09-25.



Няма коментари:

Публикуване на коментар

Ас-саламу алейкум! Мир на всички!
Преди да коментирате, ви моля да помислите добре върху това, което искате да кажете и за начина, по който ще го изречете. Аз няма да толерирам фитната и обидни изказвания по адрес на Аллах и Исляма. Ако имате въпроси, кажете или попитайте по начин, по който искате и на вас да ви се говори :D

Ако искате да ми кажете нещо лично, персонално до мен, ползвайте електронната ми поща (и-мейл).

linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Популярни публикации