Линда Карадаку/SETimes
В ексклузивно интервю мюфтията Наим Тернава говори за съвместното съществуване и същността на исляма.
От Линда Карадаку за Southeast European Times от Прищина
Ръководителят на ислямската общност в Косово, мюфтията Наим Тернава, смята, че независимостта на страната е създала по-добри възможности всички религиозни общности да упражняват свободно своята вяра, както и за насърчаване на подобряването на регионалното сътрудничество.
В интервю за SETimes Тернава заяви, че тъй като ислямската общност е най-голямата в Косово, тя носи най-голяма отговорност.
„Затова се чувствам добре, когато в Косово има сигурност и междурелигиозен мир”, заяви той, като добави, че мирът и сигурността са важни за всички вероизповедания.
По време на конфликта със силите на Слободан Милошевич през 1998–1999 г. бяха разрушени джамии, а 37 имами бяха убити. Днес в независимо Косово ислямската общност се чувства уважавана, в безопасност и сигурност. Въпреки това, казва Тернава, някои проблеми остават.
„Юридическият статут на религиозните общности не е изяснен”, каза той. „Не ни е предоставено достатъчно пространство, за да дадем своя принос в борбата с негативните явления.”
Той посочва, че обществото иска религията да бъде включена в учебната програма на държавните училища, момичетата да имат право да носят фередже в училище и за ислямската общност да бъде изградена допълнителна инфраструктура.
„Наричаме го традиционен ислям”, отговаря Тернава на въпрос за вида ислям, който се проповядва в Косово. „Имаме правото да го наречем така; той е истински, чист. „Не е необходимо да даваме на исляма друг имидж в зависимост от страната, мястото, където живеят вярващите.”
Той отхвърля твърденията за влияние от страна на радикално настроени лица извън страната. В периода след войната, признава той, в Косово навлязоха и започнаха да извършват дейност различни асоциации, а някои от техните членове се опитваха да променят представите на млади хора.
„Вярно е, че... всеки можеше да влезе и да излезе безконтролно в продължение на дълго време. Дойдоха и неканени хора – от Изтока и Запада, които не искаха най-доброто [за] Косово”, казва той.
Това обаче се промени. Днес, настоява той, ислямската общност в Косово „е консолидирана: в нея нямаме чужденци, всички сме косовари. Заради това стана невъзможно някои лица и групи да постигнат успех в Косово.”
Въпреки че ислямската общност в Косово „не контролира границите”, мюфтията казва, че е призовал местните и международните институции да бъдат по-бдителни, когато проследяват кой влиза и излиза от страната. Ислямът проповядва мир и просперитет за всички и се противопоставя на насилието, заявява Тернава.
„Ислямът няма нищо общо с тероризма, фундаментализма, убийствата на невинни хора. Това противоречи на нормите на исляма", твърди той. Религиозното съвместно съществуване, добавя той, е естествено и е градено с векове.
В Косово „имаме семейства от различни религии, които живеят под един покрив”, отбелязва той. Той обаче заявява, че се противопоставя „на опитите на някои мисионери да покръстят мюсюлманите в християни”, като посочва, че хората трябва да могат да избират своята религия.
Това съдържание е изготвено специално за SETimes.com.
В ексклузивно интервю мюфтията Наим Тернава говори за съвместното съществуване и същността на исляма.
От Линда Карадаку за Southeast European Times от Прищина
Ръководителят на ислямската общност в Косово, мюфтията Наим Тернава, смята, че независимостта на страната е създала по-добри възможности всички религиозни общности да упражняват свободно своята вяра, както и за насърчаване на подобряването на регионалното сътрудничество.
В интервю за SETimes Тернава заяви, че тъй като ислямската общност е най-голямата в Косово, тя носи най-голяма отговорност.
„Затова се чувствам добре, когато в Косово има сигурност и междурелигиозен мир”, заяви той, като добави, че мирът и сигурността са важни за всички вероизповедания.
По време на конфликта със силите на Слободан Милошевич през 1998–1999 г. бяха разрушени джамии, а 37 имами бяха убити. Днес в независимо Косово ислямската общност се чувства уважавана, в безопасност и сигурност. Въпреки това, казва Тернава, някои проблеми остават.
„Юридическият статут на религиозните общности не е изяснен”, каза той. „Не ни е предоставено достатъчно пространство, за да дадем своя принос в борбата с негативните явления.”
Той посочва, че обществото иска религията да бъде включена в учебната програма на държавните училища, момичетата да имат право да носят фередже в училище и за ислямската общност да бъде изградена допълнителна инфраструктура.
„Наричаме го традиционен ислям”, отговаря Тернава на въпрос за вида ислям, който се проповядва в Косово. „Имаме правото да го наречем така; той е истински, чист. „Не е необходимо да даваме на исляма друг имидж в зависимост от страната, мястото, където живеят вярващите.”
Той отхвърля твърденията за влияние от страна на радикално настроени лица извън страната. В периода след войната, признава той, в Косово навлязоха и започнаха да извършват дейност различни асоциации, а някои от техните членове се опитваха да променят представите на млади хора.
„Вярно е, че... всеки можеше да влезе и да излезе безконтролно в продължение на дълго време. Дойдоха и неканени хора – от Изтока и Запада, които не искаха най-доброто [за] Косово”, казва той.
Това обаче се промени. Днес, настоява той, ислямската общност в Косово „е консолидирана: в нея нямаме чужденци, всички сме косовари. Заради това стана невъзможно някои лица и групи да постигнат успех в Косово.”
Въпреки че ислямската общност в Косово „не контролира границите”, мюфтията казва, че е призовал местните и международните институции да бъдат по-бдителни, когато проследяват кой влиза и излиза от страната. Ислямът проповядва мир и просперитет за всички и се противопоставя на насилието, заявява Тернава.
„Ислямът няма нищо общо с тероризма, фундаментализма, убийствата на невинни хора. Това противоречи на нормите на исляма", твърди той. Религиозното съвместно съществуване, добавя той, е естествено и е градено с векове.
В Косово „имаме семейства от различни религии, които живеят под един покрив”, отбелязва той. Той обаче заявява, че се противопоставя „на опитите на някои мисионери да покръстят мюсюлманите в християни”, като посочва, че хората трябва да могат да избират своята религия.
Това съдържание е изготвено специално за SETimes.com.
превод: МинареБГ
Няма коментари:
Публикуване на коментар
Ас-саламу алейкум! Мир на всички!
Преди да коментирате, ви моля да помислите добре върху това, което искате да кажете и за начина, по който ще го изречете. Аз няма да толерирам фитната и обидни изказвания по адрес на Аллах и Исляма. Ако имате въпроси, кажете или попитайте по начин, по който искате и на вас да ви се говори :D
Ако искате да ми кажете нещо лично, персонално до мен, ползвайте електронната ми поща (и-мейл).