...онези, които вярват и сърцата им се успокояват при споменаването на Аллах. О, да, при споменаването на Аллах сърцата се успокояват. За онези, които вярват и вършат праведни дела, ще има блаженство и прекрасно завръщане. Коран (13; 28-29)
понеделник, 7 февруари 2011 г.
Четири характеристики на благородството, Ибн Каийм ал-Джаузийа
Човек не може да бъде благороден ако не притежава следните четири неща:
Първо: Търпение
Второ: Чистота
Трето: Смелост (решителност)
Четвърто: Справедливост
Търпението го насърчава да бъде толерантен, да контролира гнева си, да понася раните, които е получил от другите, да бъде въздържан и да обмисля решенията си. То го мотивира да бъде сърдечен и да не бъде безразсъден или прибързан в действията си.
Чистотата го насърчава да избягва всяка неблагоразумна характеристика, и в думите, и в делата, и го мотивира да бъде скромен и почтен, което е въплащение на всичко добро. Пази го от разврат, скъперничество, лъжа, злословене и разпространяване на приказки, причиняващи разделение и раздор между хората.
Смелостта (решителността) го насърчава да може да се самооцени правилно, да наблегне на извисените и благородни черти и да ги направи част от своя характер. Също така го окуражава да преодолява себе си и да бъде щедър, което е всъщност истинската смелост и води до силна воля и самоувереност. Насърчава го да се отдалечи от ниските си страсти, да контролира гнева си, и да се въздържа от него, да може да поддържа самообладание, да обуздава жестокото и деструктивното си поведение, както казва Пратеника (с.а.с):
„Силен е не този, който може да надвие в боя своя противник, а силен е този, който може да контролира себе си, когато се ядоса.”
Това е истинска смелост и е средството, което рaбът използва, за да завоюва своя опонент.
Справедливостта го насърчава да бъде безпристрастен в поведението си с хората и да намери баланса между двете крайности на нехайството и екстремизма. Мотивира го да бъде щедър и мил, което е средният път между пълната деградация и арогантност и да направи това част от своят характер и поведение. Окуражава го бъде решителен, което е средният път между малодушието и необмислеността, и да бъде въздържан, което е средният път между крайният излишен гняв и унижението.
Тези четири добродетели са основата на всички благородни нрави, а основата на всички противни и позорни нрави са следните четири:
Първо: Невежество
Второ: Потисничество
Трето: Следването на страстите
Четвърто: Гняв
Невежеството го кара да вижда доброто във формата на зло, а злото във формата на добро, и да смята съвършеното за несъвършено, а несъвършеното за съвършено.
Потисничеството е причина да поставя нещата na места, които не са подходящи за тях, така че той се ядосва, когато е време да е щастлив, и е щастлив, когато е време да се ядосва; небрежен и прибързан, когато е време да бъде освободен и е освободен, когато е време да е загрижен. Алчен е, когато е време да е щедър и е щедър, когато е време да е алчен. Слаб е, когато е време да е силен и да поеме отговорност, и поема отговорност, когато е време да се отдръпне назад. Мил и снизходителен е, когато е време да е суров и издръжлив, и е суров, когато е време да бъде снизходителен. Скромен е, когато е време да е доминиращ и е арогантен, когато е време да е скромен.
Следването на страстите го окуражава да бъде усърден в осъществяването на това, което душата желае, да бъде алчен и стиснат. Насърчава го да обожава и превъзнася себе си с всички презряни и неблагоразумни характеристики.
Гневът го кара да е арогантен, ревнив, завистлив, да се държи враждебно с другите и да бъде безсрамен и неблагоразумен.
Основата на тези четири противни и заслужаващи порицание характеристики са две:
Или крайно себеунижение,
Или крайно себеобожаване.
***
Превод от: http://www.madeenah.com/
Абонамент за:
Коментари за публикацията (Atom)
Популярни публикации
-
А’ида Гост, някой, който се завръща Аиша Съпругата на Пророка с.а.с. Амал Надежда, жела...
-
Имената в списъка, са избрани и редактирани от книгата "Хубавите арабски имена", авторът на която е предупредил още в нача...
-
Молитвата истихара е Сунна, която Пророка с.а.с е предписал за този, който иска да направи нещо, но се колебае. Обсъждането ѝ ...
-
Мюсюлманин се жени за добродетелна християнка Въпрос: Ще съм ви много благодарен, ако ми помогнете! Дъ...
-
Въпрос до ОnIslam , свързан с аналния секс. Отговора е даден въз основа на проучвания на Ислямски Шариа текстове: Всемогъщия Аллах ка...
-
Бисмиллах, Факта, че джиновете могат да влизат в телата на хората е доказан от Курана, Сунната и единодушието на Ахл ал-Сунна уа'л-Джама...
-
В Исляма по правило е забранено да се държи куче в дома. Пророкът салляллаху алейхи уа саллам, е посочил три случая, когато това е до...
-
1. Аллаху Акбар (такбир) След изричането на такбир ръцете се кръстосват пред гърдите, дясната над лявата и се казва: ...
-
Много лесен и удобен начин за намиране на посоката Кибла, дори когато не сте у дома, а на ново непознато място! Вижте тук! За онези, к...
-
автор: Бу , ЛЛЛ Лидер, IBCLC, RLCа Започна Рамадан – един от петте стълба на исляма, месец в който мюсюлманите постят и това е едно от...
Няма коментари:
Публикуване на коментар
Ас-саламу алейкум! Мир на всички!
Преди да коментирате, ви моля да помислите добре върху това, което искате да кажете и за начина, по който ще го изречете. Аз няма да толерирам фитната и обидни изказвания по адрес на Аллах и Исляма. Ако имате въпроси, кажете или попитайте по начин, по който искате и на вас да ви се говори :D
Ако искате да ми кажете нещо лично, персонално до мен, ползвайте електронната ми поща (и-мейл).