Мани е впечатлен от визионерството на ап. Павел и от мисионерството на първите апостоли, особено на ап. Тома. Предприема пътуване до Индия, което е за него мисионерско, под покровителството на Шапур І обхожда с мисионерска цел Персия, Мидия и съседни на Вавилония земи. От мнозина е възприет като месия, като нов пророк, индийците будисти “разпознават” в него очаквания буда Майтрея. Самият Мани смята, че “наследява” линия на пророчество от Адам, Сит, Иисус, Заратустра, Буда, и се нарича “печат на пророците”, т. е. последен пророк. Названието “манихеи” се среща в семитски източници и идва от “Мани Хайя”, т. е. “Живият Мани”.
Възгледите на Мани и неговите последователи са детайлизирана с помощта на много понятия, персонификации, символи от различни традиции. А влиянието на манихейството се дължи вероятно не толкова на дълбочина на доктриналните постановки, които представляват доста сложна картина и остават вътрешно несъгласувани, колкото на личната харизма на основателя му и на активното мисионерство. В началото вероятно мнозина са го възприемали наистина като пророк, но по-късно е обявен за еретик както в християнски, така и в зороастрийски среди, осъден е и посреща смъртта си в затвора.
Съчиненията на Мани са девет: “”Шабурадан” (Книга, посвтетена на Шапур) на средноперсийски език, а на арамейски “Живото Евангелие”, “Съкровищница на Живота”, “Тайни”, “Предания” (Прагматейя, съдържаща митологични разкази), “Образ”, “Исполини” (интерпретация на библейския текст за древните хора исполини), “Писма” (Послания). Създал е и псалми и молитви, известен е като изящен художник, илюстрира сам текстовете си.
Разпространение
В резултат на специалните мисии манихейството се установява със свои общности и в Рим и в различни райони на Римската империя, в Галия, в земите на Испания, в Сирия, в Палестина, Мала Азия. През V в. се предприемат по-решителни мерки за ограничаването на дейността им, включително и репресивни. След смъртта на Мани центърът на общността остава в Селевкия (Ктесифон). Основните райони на разпространение са Хорасан, Хорезмия, Согдиана. От началото на VІІ в. манихейски общности се локализират в райони на Близкия Изток (Куча, Кашавар), както и в Централна Азия. В средата на VІІІ в. манихейството е прието за официална религия на империята на уйгурите. В Централна Азия то има по-продължително присъствие (до ХІІІ в.), а в Китай езотерични манихейски групи съществуват до ХVІІ в. Преки връзки на манихейството с по-късни парахристиянски ереси на гностична основа (напр. с богомили и катари) не са доказани.Разпространение на манихейството през III-V век
Древният град Гоачан в западен Китай
(от IХ в. тук уйгурите установяват свое царство, в което се изповядва манихейство)
(от IХ в. тук уйгурите установяват свое царство, в което се изповядва манихейство)
--------------------------------------------
Няма коментари:
Публикуване на коментар
Ас-саламу алейкум! Мир на всички!
Преди да коментирате, ви моля да помислите добре върху това, което искате да кажете и за начина, по който ще го изречете. Аз няма да толерирам фитната и обидни изказвания по адрес на Аллах и Исляма. Ако имате въпроси, кажете или попитайте по начин, по който искате и на вас да ви се говори :D
Ако искате да ми кажете нещо лично, персонално до мен, ползвайте електронната ми поща (и-мейл).