понеделник, 11 октомври 2010 г.

Пет нива на НАМАЗ


Ибн Кайим казва: ,,Хората се делят на пет нива,според изпълнението на молитвите."

Първото: Нивото на този, който е небрежен и в душата му има смут, той изпълнява уду' (абдест) набързо, не се моли в определеното за молитвите време и по определения начин, не спазва необходимите основи на молитвата.

Второто: Нивото на този, който се старае да изпълнява молитвите в предписаното време,старателно прави уду' и изпълнява задължителните основи. Но въпреки това старанието му остава пропиляно, заради нашепванията по време на молитвата,заради които човека се отдава на странични мисли и идеи.

Третото: Нивото на този, който се старае да изпълнява молитвите в предписаното време, старателно прави уду', изпълнява задължителните основи на молитвата и се бори срещу своите мисли и идеи по време на намаза. Той е зает да се бори срещу врага (шейтана) така, че той да не открадне част от молитвата му. Такъв човек се счита, че прави сала' (намаз) и джихад едновременно.

Четвъртото: Този, който става за молитва, перфектно изпълнява полагащото се, необходимите основи, изпълнява я в предписаното време и неговото сърце е изцяло погълнато от предпазването на молитвата и определените граници така, че нищо не остава загубено от нея. 
Всички негови грижи са в посока на изпълняването на намаза и безукорното му завършване такова, каквото трябва да бъде. Неговото сърце е потопено в намаза и преданноста му към неговия Господ Превеликия.

Петото ниво е на този, който се изправя за молитва също като този от четвърто ниво. Но освен това той е взел и сложил сърцето си пред своя Господ Превеликия и Всемогъщия, гледа към Него със сърце, изпълнено с очакване, сърце, изпълнено с Неговата любов и Неговата мощ, все едно вижда Аллах с очите си. Нашепванията, мислите и идеите са изчезнали и преградите между него и неговия Господ са вдигнати. Каквото е между този човек и другите хора, спрямо молитвата е по-висше и по-велико от всичко между земята и небето. Този човек е ангажиран с неговия Господ Превеликия, Всемогъщия, в състояние на възхита пред Него.

Първия вид ще бъде наказан, втория тип ще бъде запитан за действията си, на третия греховете и недостатъците ще бъдат простени, четвъртия ще бъде награден, а петия ще бъде близо до неговия Господ,защото той ще получи част от това, което прави неговата молитва достойна за възхита и наслада за окото.

Който прави молитвата си достойна за възхита и наслада за окото,ще има близост с неговия Господ Превеликия, Всемогъщия, който му дава наслада и удоволствие във Вечността. Също за него ще има наслада и добро и в този живот и всички други ще са доволни от него.



Ибн Каийм ал Джаузия (р.781г сл.хр.; ученик на ибн Таймия, негов студент е ибн Катир, нека Аллах да ги възнагради за усилията им в Исляма ) "The path to guidance" 


Няма коментари:

Публикуване на коментар

Ас-саламу алейкум! Мир на всички!
Преди да коментирате, ви моля да помислите добре върху това, което искате да кажете и за начина, по който ще го изречете. Аз няма да толерирам фитната и обидни изказвания по адрес на Аллах и Исляма. Ако имате въпроси, кажете или попитайте по начин, по който искате и на вас да ви се говори :D

Ако искате да ми кажете нещо лично, персонално до мен, ползвайте електронната ми поща (и-мейл).

linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Популярни публикации