четвъртък, 10 юни 2010 г.

Най-любимият човек на Аллах



Два са изворите от които мюсюлманите черпят животворните разпоредби и наставления – Свещения Коран и Сунната на Мухаммед, Саллеллаху алейхи уа саллам. Докато мюсюлманите се основават на тях, те ще бъдат гарантирани срещу заблуда и отклонения. От тези два източника блика светлина, която е насочена не само към определена част от света, а към целия човешки род, и не само към хората, а и към джиновете. Изобилието от тази светлина обгръща и преобразява всеки, който с убеждение се насочи към нея.


В Свещения Коран Аллах Всевишния повелява:
О, вярващи, откликвайте на Аллах и на Пратеника, щом ви зове към онова, което ще ви съживи! И знайте, че Аллах стои между човека и сърцето му, и че при Него ще бъдете събрани! (8: 24)

Школата на Мухаммед, Саллеллаху алейхи уа саллам, е предоставила блестящи принципи и неповторими правила във всяко отношение. Това е така, защото тя е школата на пророка, който е господар на хората и на джиновете - изпратен като милост за световете.

Ибн Омар, Аллах да е доволен от него, разказва: Един човек попита Мухаммед, Саллеллаху алейхи уа саллам: “О, Пратенико на Аллах! Кой е най-любимия човек на Аллах?” Пратеникът, Саллеллаху алейхи уa сaллaм, отговори:

Най-любимия човек на Аллах е този, който е най-полезен за хората. Най-любими на Аллах сред делата са; да зарадваш мюсюлманин, да премахнеш притеснението му, да изплатиш дълга му, да утолиш глада му. Да тръгнеш със своя брат, за да разрешиш проблема му, за мен е по-любимо, отколкото да извършиш иатикяф в продължение на един месец в тази джамия (джамията на Пророка). Който въздържи гнева си, Аллах му прикрива недостатъците. Който според силите си полага старание да въздържи гнева си, в Съдния ден Аллах му изпълва сърцето със задоволство. Който върви със своя брат, докато разреши проблема му, Аллах ще му укрепи краката в Деня, в който краката ще се подхлъзват. Лошият характер разваля религията, както оцета разваля меда.”
Хадисът е от Таберани и е предаден от Ибни Абу-д Дуня ал-Кабаир.

Това е хадис, който отваря път за любовта на Аллах и за любовта на хората. В него се съдържат ценности, които укрепват връзките между вярващите.Това е един велик хадис, в който се съдържат най-възвишените правила на нравствеността и най-стойностните прелести. В него са налични принципи, които пречистват душата, поправят обществата и осигуряват щастие за индивидите и общностите. Той съдържа в себе си обществени ценности подобни, на които историята все още не е освидетелствала и принципи на човечността, които света днес не познава. Това е така, защото словата изречени в него са от човек, който не говори от себе си, а изрича откровения свише и напътствия за човечеството. В него се разкриват различни възможности за подпомагане на хората, което е път за спечелване на изобилни награди от Аллах Всевишния. “Най-любимият човек на Аллах е този, който е най-полезен за хората.”

В тези слова се съдържа изключително големи възможности за помощ и реализация. Те са прекрасен пример за дейния и актуален характер на исляма, който не се свежда единствено до индивидуалното общение на човека с Всевишния, а насочва и към реални ползи за човека и обществото. Ислямското законодателство издига на висота взаимопомощта и състраданието.

В стремежа си да спечелят благоволението на Аллах част от хората се насочват към усамотяване, уединяване, изолиране от хората и обществото. Те забравят, че голямото изобилие, любовта на Аллах и Неговия пратеник се крият в действието, в допринасянето на ползи за хората. В Свещения Коран Аллах Всевишния повелява: „Как прекрасна е наградата за дейните”. (29:58)

Какъв прекрасен образец са и словата на Мухаммед, Саллеллаху алейхи уa сaллaм:
Да тръгнеш със своя брат, за да разрешиш проблема му, за мен е по-любимо, отколкото да извършиш иатикяф в продължение на един месец в тази джамия (джамията на Пророка).” И е повелил така:

Който върви със своя брат, докато разреши проблема му, Аллах ще му укрепи краката в Деня, в който краката ще се подхлъзват.”

Подробно описание Мухаммед, Саллеллаху алейхи уа саллам, дава в следните слова:
Да напътиш човека, който е изгубил пътя, за теб е садака. Да покажеш пътя на човека, който не вижда добре, за теб е садака. Да отмахнеш от пътя камъка, бодлите и кокалите, за теб е садака. Да излееш водата от твоето ведро във ведрото на твоя брат е садака.”
В хадиса се акцентира върху определени видове нужди на хората, поради голямата награда, с която Аллах награждава заради тях.
Най-любими на Аллах сред делата са; да зарадваш мюсюлманин, да премахнеш притеснението му, да изплатиш дълга му, да утолиш глада му.”

В хадиса се насърчава да се дарява радост на вярващите. Човек може да бъде зарадван като му се помогне да преодолее трудност, чрез средства, добра дума, съпричастие. В хадис Мухаммед, Саллеллаху алейхи уа саллам, казва:

Най-любимото дело на Аллах е да предизвикаш радост в сърцето на мюсюлманина.” В друг хадис предаден от Анас, Аллах да е доволен от него, се казва:
“В Съдния ден Аллах ще зарадва човека, който посрещне своя брат мюсюлманин подобаващо с цел да го зарадва.”
Пратеникът, Саллеллаху алейхи уа саллам, е дал наставление как да се придобият качествата, които носят радост за уммата, както и наставление за насочването към всяко нещо, което ощастливява хората:

“Не приемайте никоя добрина за малка, дори тя да представлява - да посрещнете своя брат мюсюлманин със засмяно лице”. В друг хадис се казва: “Да се усмихнеш на своя брат мюсюлманин е садака.”
Специално място се отрежда на помощта за изплащане на дълга, премахване на потиснатостта и нахранването на гладния. Пратеникът , Саллеллаху алейхи уе селлем повелява:

Нахранете гладния, посетете болния и спасете от потиснатостта потиснатия.”
Относно помощта за изплащане на дълг или опрощаването му в хадис сведен от Бухари и Муслим, Пратеникът на Аллах е казал:
“Имало един търговец, който давал заеми на хората. Когато видел, че някой е изпаднал в затруднение, той казвал на хората си: „Опростете дълга му, дано Аллах и нас опрости. И Аллах му опростил.”

Абдуллах б. Абу Катадa, Аллах да е доволен от него, потърсил човека, който му дължал пари, а той се скрил. Когато го намерил, човекът казал: „Наистина съм в затруднение”. Абу Катада му казал: „Заклеваш ли се в Аллах?”, “Да, кълна се в Аллах!” Тогава той казал: „Чух Пратеника, Саллеллаху алейхи уа саллам, да казва:
Онзи, който иска да се радва, Аллах да го спаси от притесненията в Съдния ден, да отсрочи дълга на бедния или да му го опрости.”

Следващата от ценностите, към която наставлява хадиса, и за която при Аллах има голяма награда е овладяването на гнева, т.е. търпението. Овладяването на гнева е една от чертите на тези, които се боят от Аллах и на благочестивите. Аллах Всевишния повелява:
И надпреварвайте се към опрощение от своя Господ и към Градината с ширината на небесата и на земята, приготвена за богобоязливите. (3:133)
В хадис сведен от Ибн Маджa се казва, че Пратеникът, Саллеллаху алейхи уa сaллaм, е казал:
“Няма друга глътка с по-голяма награда при Аллах от тази, раба да преглътне гнева си в стремеж към благоволението на Аллах.”

Последната част на коментирания хадис е упрек срещу лошия характер и разкрива злите последствия от него. Лошият характер всъщност е смъртоносна отрова. Той е явно унищожение и позор. Таберани е свел хадис предаден от Анес, Аллах да е доволен от него, в който Пратеникът, Саллеллаху алейхи уa сaллaм, е казал:
“Няма съмнение, че дори с малко (нафиле) ибадет поради добрия си характер, в Отвъдния живот раба ще достигне високи степени и достойно място. Няма съмнение, че поради лошия си характер ще отиде в дъното на джехеннем.”

Някои от праведните предци са казали:
“Лошият характер е злина, поради която няма полза от множеството добрини извършени заедно с нея. Добрият характер пък е прелест, на която не вредят множеството злини.”

От имам Ахмед Баззар и Ибни Хиббан е сведен хадис от Абу Хурайра, в който той се казва: “Дойде един човек и попита: „О, Пратенико на Аллах! За една жена се споменава, че извършва много намаз, дава садака и говее много, тя обаче с приказките си угнетява своя съсед.” Пратеникът на Аллах повели: “Тя е за джехеннем.” Човекът пак попитал: “О, Пратенико на Аллах! Друга жена се споменава с това, че извършва малко намаз, дава малко садака и говее малко, като садака дава сухо сирене, но с думи не угнетява своите съседи.” Пратеникът на Аллах повели: “Тя е за дженнет.”

О, вярващи, откликвайте на Аллах и на Пратеника, щом ви зове към онова, което ще ви съживи! И знайте, че Аллах стои между човека и сърцето му, и че при Него ще бъдете събрани!

Привържете се към тези прелестни ценности и положете усилия да ги придобиете като качества, за да спечелите щастие, и да ви облагодетелства Аллах с всякакви добрини и в земния и в отвъдния живот.

Няма коментари:

Публикуване на коментар

Ас-саламу алейкум! Мир на всички!
Преди да коментирате, ви моля да помислите добре върху това, което искате да кажете и за начина, по който ще го изречете. Аз няма да толерирам фитната и обидни изказвания по адрес на Аллах и Исляма. Ако имате въпроси, кажете или попитайте по начин, по който искате и на вас да ви се говори :D

Ако искате да ми кажете нещо лично, персонално до мен, ползвайте електронната ми поща (и-мейл).

linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Популярни публикации