сряда, 8 септември 2010 г.

Правила на Еид и Сунна на празника







Отговор:

Слава на Аллах!

Аллах е дал няколко правила за Еид:  
1 – Мустахаб е казването на такбир през нощта на Еид – след залеза на последния ден на Рамадан, докато имама застане да води молитвата. Такбира е:

Аллаху Акбар, Аллаху акбар, лаа илааха илл-Аллах, Аллаху акбар, Аллаху акбар, уа Лиллахи’л-Хамд (Аллах е най-велик, Аллах е най-велик, Аллах е най-велик, няма друг бог освен Аллах, Аллах е най-велик, Аллах е най-велик, Аллах е най-велик, и слава на Аллах).  
  
Или можете да кажете:

Аллах е най-велик,  Аллах е най-велик,  Аллах е най-велик,  лаа илааха илл-Аллах, Аллах е най-велик,  Аллах е най-велик,  Аллах е най-велик,  уа Лиллахи’л-хамд (Аллах е най-велик, Аллах е най-велик, Аллах е най-велик, няма друг бог освен Аллах, Аллах е най-велик, Аллах е най-велик, Аллах е най-велик, и слава на Аллах).     
И двете са позволени.

Мъжете могат да казват зикр на обществено място и на висок глас, но жените не трябва да повишават глас.

2 – Трябва да ядете нечетен брой фурми преди да излезете за молитвата на Еид, защото Пророка с.а.с. не е излизал за Еид, докато не изяде нечетен брой фурми.

3 – Трябва да носите най-хбавите си дрехи – това е за мъжете. Що се отнася до жените, те не трябва да носят красиви дрехи, излизайки за Еид молитвата, защото Пророка с.а.с. е казал: „Нека, когато излизат, да изглеждат скромно, т.е. препоръчваните дрехи не са пъстрите и привличащи погледите. Харам е за жените да излизат на обществено място напарфюмирани.

4 – Някои учени смятат, че е мустахаб да се вземе гусл преди Еид молитвата, защото това се предава от някои салаф. Да се направи гусл за Еид молитвата е мустахаб, както е предписано за Джуму’а, защото човек излиза и се среща с хора. Така че ако някой направи гусл, това е добро.

5 – Еид молитвата. Мюсюлманите са единодушно съгласни, че Еид молитвата е предписание в исляма. Накои от тях казват, че е Сунна, а други – че е фард кифайа (общо задължение), а други – че е фард ‘айн (лично задължение) и неизвършването й е грях. Те цитират като доказателство, че Пророка с.а.с. е заповядал на девойките и на жените в уединение, т.е. на онези, за които не е задължително да излизат, да присъстват на Еид молитвата, освен онези, които са в месечен цикъл – те да стоят настрани от мястото за молитва, защото не е позволено за жена в цикъл да стоят в джамия – те могат да преминават, но не и да остават.

Изглежда, въз основа на това доказателство, че Еид молитвата е фард ‘айн, за който всеки мъж е длъжен да направи, освен онзи, който няма извинителна причина. Това е и гледната точка на Шейх ал-Ислам Ибн Таймийа, Аллах да се смили над него.

В първия рак’а имама трябва да каже Саббих исма раббика ал-А’ала (сура ал-А’ла 87), а във втория рака’ – да рецитира Хат атаака хадиит ал-гаашийа (ал-Гашиан 88). Или може да каже сура Каф (50) в първия и сура ал-Камар (54) във втория. И двете възможности са предадени от Пратеника на Аллах с.а.с.

6 – Ако Джуму’а и Еид съвпаднат в един и същи ден, Еид молитвата трябва да се изпълни както салат ал-Джуму’а, както е предадено в хадис от ал-Ну’маан ибн Башир (разказан от Муслим в Сахих). Този, който присъства на Еид молитвата може да присъства и на Джуму’а, или може да направи салат ал-Духр.

7 – Едно от правилата на молитвата за Еид е, че според много учени ако човек дойде на мястото за молитва преди имама, трябва да седне и да не прави два рак’а, защото Пророка с.а.с.е правел Еид молитвата от два рак’а, но не е правел молитва преди или след нея.

Други учени смятат, че когато човек дойде на мястото за молитва, не трябва да сяда преди да направи два рак’а защото мястото за Еид е джамия, въз основа на това, че жена в период не може да присъства там, като по този начин влиза в сила правилото за тахийат ал-масжид. Т.е. от значение са думите на Пророка с.а.с.: „Когато някой от вас влезе в джамия, нека не сяда, преди да е направил два рак’а“. А факта, че Пророка с.а.с. не е правел молитва преди Еид молитвата, това е може би за това, че когато е пристигнел, молитвата е започвала.

Следователно доказателствата, че трябва да се прави тахийат ал-масжид (два рак’а за поздрав към джамията), когато се пристигне за Еид на мястото за молитва, важи за всички джамии. Защото ако приемем от хадиса, че няма тахийат ал-масжид за джамията при Еид, тогава няма да има тахийат ал-масжид за джамията в петък, защото когато Пратеника на Аллах с.а.с. влезел в джамията за Джуму’а, той произнасял хутбата, после отслужвал два рак’а, след което си тръгвал и извършвал Сунната на Джуму’а в дома си, така че не е правел два рак’а преди или след това (в джамията).

Както изглежда, най-вероятно коректната гледна точка е, че трябва да се правят два рак’а на мястото за Еид молитвата за поздрав към джамията, но не трябва да осъждаме някой, който не го прави, защото това е въпрос, по който учените се различават. Не трябва да осъждаме другите по отношение на въпросите, по които учените не са единодушни, още повече ако няма ясен текст. Така че не трябва да отричаме нито човек, който прави тахийат ал-масжид, нито този, който не прави.

8 – Едно от правилата на Еид – Еид ал-Фитр – е Закат ал-Фитр, който е задължение в този ден. Пророкът с.а.с.е препоръчвал това да се прави преди молитвата за Еид. Позволено е да се плати и един-два дни по-рано, заради хадиса от ‘Умар р.а., разказан от ал-Бухари: „Обикновено го даваха един-два дни преди (Еид) ал-Фитр“. Ако се плати след молитвата Еид, тогава не се счита за Садакат ал-Фитр, заради хадиса от Ибн ‘ Аббас: „Който го плати преди молитвата, е Закат ал-Фитр, а който го плати след молитвата, това е обикновена милостиня“. Харам е да се отлага Закат ал-Фитр до след молитвата за Еид. Ако някой отлага без извинителна причина, тогава това не е задължителния Закят, но ако има такава – например човек да пътува и да няма нищо, което да даде, или той да мисли, че семейството му е дало закята, а те да си мислят, че той е дал и пр. – тогава трябва да се плати при първия възможен случай, дори и да е след молитвата и няма грях, щом има извинителна причина.

9 – Хората трябва взаимно да се поздравяват, но точно при това дейстие се прави много харам – както мъже да се ръкуват с жени, на които не за махрам и пр. Някои от тези злини са по-големи от други.

Виждаме как някои хора осъждат тези, които отказват да се ръкуват с онези, които не са махрам, но точно те са грешните! Но този, който действа правилно трябва да им обясни и да им каже истината, да им обясни становището на исляма и да им каже да не се притесняват, че не следват традиция или предците, защото често те прави забранените неща – разрешени и обратното. Трябва да им обясни, че ако правят всичко, както досега, ще бъдат както тези, за които Аллах казва (превод на занчението):
И така, преди теб не изпратихме в никое селище предупредител, без живеещите там в доволство да рекат: “Заварихме предците си с религия и ние техните стъпки следваме.
[ал-Зуркуф, 43:23] 
Някои хора имат навик да излизат навън в деня на Еид, за да посетят и поздравят починалите си роднини в гробищата, но умрелите нямат нужда от това, нямат нужда от каквито и да било поздрави, защото те не постят и не правят тарауих.

Посещаването на гробищата не е нещо, което трябва да се направи в деня на Еид или в петък или слециално в някой ден. Доказано е, че Пророка с.а.с. е посещавал гробищата дори през нощта, както се споменава в хадис от ‘Аиша, разказан от Муслим. Както и че Пророка с.а.с. е казал: „Посещавайте гробовете, защото те напомнят за Отвъдното“.

Посещаването на гробове като акт на служене, както и всеки акт на служене, е неприемлив, ако не е в съответствие със шариа’. Пророка с.а.с. никога не е излязъл на Еид, за да ходи на гробища, така че и ние не трябва да го правим.

10 – Няма нищо лошо при среща в деня Еид, мъжете да се прегръщат при поздрав.

11 – Предписано е за този, който излиза за Еид молитвата, да отиде по един и да се върне по друг път, както е правел Пророка с.а.с. Тази Сунна не важи за други молитви, за Джуму’а или за нещо друго, а е само за Еид.

Мажму’ Фатауа Ибн ‘Утаймин, 16/216-223.


Islam Q&A - Въпрос № 49014

Няма коментари:

Публикуване на коментар

Ас-саламу алейкум! Мир на всички!
Преди да коментирате, ви моля да помислите добре върху това, което искате да кажете и за начина, по който ще го изречете. Аз няма да толерирам фитната и обидни изказвания по адрес на Аллах и Исляма. Ако имате въпроси, кажете или попитайте по начин, по който искате и на вас да ви се говори :D

Ако искате да ми кажете нещо лично, персонално до мен, ползвайте електронната ми поща (и-мейл).

linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Популярни публикации