Искам да попитам дали човек, който е джунуб, може да прави зикруллах (например онези, които са за преди сън)?
Позволено е за човек, който е джунуб, да прави дуа към Аллах и да Го споменава, включително азкар преди сън и други, както е предадено в хадиса от А’иша, Аллах да бъде доволен от нея, която е казала: „Пратеникът на Аллах с.а.с. обикновено споменаваше Аллах при всякакви обстоятелства”. (Предаден от Муслим, ал-Хайд, 558).
Някои коментатори на този хадис казват: хадисът изразява основен принцип в Исляма, който е споменаване на Аллах при всякакви обстоятелства, дори когато човек е в състояние на малка или голяма нечистота. Зикр под формата на тасбих (СубханАллах), тахлил (Ла илааха илл-Аллах), такбир (Аллаху Акбар), тахмид (ал-хамдуЛиллах) и други подобни азкар, са позволени при всякакви обстоятелства, според съгласието на всички мюсюлмани. Това, което е забранява този консенсус, е зикр, който съдържа рецитиране на Коран – цяла ая или повече, независимо дали се чете от Мусхаф или се рецитира наизуст, тъй като има предадена забрана за това. Но е мустахаб за този, който е джунуб, да измие интимните си части и да вземе ‘уду преди да заспи, заради казаното в хадис от ‘Умар, Аллах да бъде доволен от него, който е казал: „О Пратенико на Аллах, може ли някой от нас да е джунуб и да легне да спи?”, той отговорил: „Да, ако вземе ‘уду”. (Предадео от ал-Бухари, ал-Гусл, 280)
Виж ал-Шарх ал-Мумти’ от Ибн ‘Утаймин, 1/288; Таухиид ахкам от ал-Бассаам, 1/250; Фатауа Исламийа, 1/232
Шейх Мухаммад Салих ал-Мунаджид
Няма коментари:
Публикуване на коментар
Ас-саламу алейкум! Мир на всички!
Преди да коментирате, ви моля да помислите добре върху това, което искате да кажете и за начина, по който ще го изречете. Аз няма да толерирам фитната и обидни изказвания по адрес на Аллах и Исляма. Ако имате въпроси, кажете или попитайте по начин, по който искате и на вас да ви се говори :D
Ако искате да ми кажете нещо лично, персонално до мен, ползвайте електронната ми поща (и-мейл).