събота, 12 март 2011 г.

Плодотворната мюсюлманска дуа



Размишлявах над една доста популярна дуа, която Пророк Мухаммад с.а.с. е казвал често по време на тъга или мъка и осъзнах колко прекрасна е тази тя и колко плодоносна е за всяко едно положение на мюсюлманина.
Дуата е:
اللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ مِنْ الْهَمِّ وَالْحُزْنِ وَالْعَجْزِ وَالْكَسَلِ وَالْبُخْلِ وَالْجُبْنِ وَضَلَعِ الدَّيْنِ وَغَلَبَةِ الرِّجَالِ
‘О Аллах, моля те да ме опазиш от грижата и тъгата, от безсилието и мързела, и моля те да ме опазиш от страха и скъперничеството, и моля те да ме опазиш от това дългът да ме сломи, и от съкрушението на хората.’
Ако разгледаме всички елементи на дуата, от които търсим убежище, ще разберем, че всички те са онези анти-Продуктивни елементи, които трябва да отстраним от нашия живот, за да стане той по-богат.

Грижа & Тъга:

Когато си тъжен, угрижен или притеснен за нещо, твоя ум не може да бъде така продуктивен, както когато не е притеснен. Вашия мисловен процес не е зает с нищо друго, освен с решаването на проблема и премахване на онова, което ви притеснява или натъжава. Понякога тези притеснения са малки, понякога - големи, но независимо малки или големи, тези ограбват живота ви и размътват мислите ви - тогава е необходимо да направите тази дуа! 

Безсилие & Мързел:

Безсилие е, когато не можеш да се справиш с нещо, а мързел е когато не искаш да направиш нещо. И тези две неща са взаимно свързани. Повечето мързеливи хора в крайна сметка са и безсилни, защото когато започнеш да правиш нещо, което не искаш, в един момент то става нещото, което не можеш да направиш и ти се убеждаваш, че това нещо не може да бъде извършено. Отново тези две заболявания съставляват вашата дуа за помощ от Аллах за премахването им и подобряване на качеството ви на живот. Представете си, че не можете да постигнете нищо, защото сте слаби или мързеливи - колко патетично е за един мюсюлманин?
Или както се казва в един известен хадис: "Търсете помощ от Аллах и не бъдете слаби". Това е формулата - не оставяйте себе си на нивото "Не мога да направя това!", а потърсете помощ от Аллах и тогава всичко е възможно!
Скъперничество & страхливост:
Плодотворността изисква харчене - не само на пари, но и на време, на усилия...А харченето изисква смелост, защото алчността е страха на човек от бедността, докато смелостта и страха едноствено от Аллах - това е, което движи човека напред. 


Бремето на дълга & Съкрушението на хората:
Няма нищо по-заробващо от тежестта на дълга и затова има и много дуа, които Пророк Мухаммад с.а.с. е казал на сподвижниците си, за преодоляване на различни социални проблеми, включително и любимата ми дуа:
О Аллах, придай ми от онова, което Ти си позволил, за да нямам нужда от онова, което Ти си възбранил. Обогати ме сред хората с Твоята щедрост! 
Нещо повече - дългът може да ви накара да се преклоните пред случилото се, което обикновено се случва, когато човек дължи нещо на хората.

Такава прекрасна дуа трябва винаги да бъде в нашите молитви и искания, защото ние винаги имаме някой от тези части на дуата. Още повече, че ако искате да знаете причината за някой от горните шест заболявания, отговорът е нашите грехове. Нищо друго не води до тъга, тревога, скъперничество, безсилие, слабост, мързел и дългове, освен нашите грехове - така че ние трябва най-напред да сложим край на греховете си и да правим горната дуа с голямо усърдие, винаги! 

==========================================================

От Абу Саид ал-Худри р.а. се предава"
Пратеникът на Аллах с.а.с. влезе един ден в дамията и ето, видя мъж от ансар, когото наричаха Абу Умама. Каза му: "Абу Умама, защо те виждам да седиш в джамията извън времето за молитва?"
Отговори: "Грижи ме принудиха и дългве, Пратенико на Аллах". 
Каза му: "Да те науча ли на думи, които, след като изречеш, Аллах ше те избави от грижата и ще премахне от теб дълга ти?"
Отговори: "Разбира се, Пратенико на Аллах".
Пратеникът каза: "Сутрин и вечер изречи: 
‘О Аллах, моля те да ме опазиш от грижата и тъгата, от безсилието и мързела, и моля те да ме опазиш от страха и скъперничеството, и моля те да ме опазиш от това дългът да ме сломи, и от съкрушението на хората.’
Предаден от Абу Дауд

Аллахума инни 'аузу бике мин-ал-хемми уа-л-хузни, уа 'аузу бика мин-ал-аджзи уа-л-касал, уа 'аузу бика мин-ал-джубни уа-л-бухл, уа 'аузу бика мин галебати-д-дайни уа кахри-р-риджал.

1 коментар:

  1. Каква е връзката със Суфи и в България някой занимава ли се с това изкуство?

    ОтговорИзтриване

Ас-саламу алейкум! Мир на всички!
Преди да коментирате, ви моля да помислите добре върху това, което искате да кажете и за начина, по който ще го изречете. Аз няма да толерирам фитната и обидни изказвания по адрес на Аллах и Исляма. Ако имате въпроси, кажете или попитайте по начин, по който искате и на вас да ви се говори :D

Ако искате да ми кажете нещо лично, персонално до мен, ползвайте електронната ми поща (и-мейл).

linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Популярни публикации