Калиграфия на сура ал-Фалак и ан-Нас (freeislamiccalligraphy.com) |
„Не
видяхте ли айетите, които ми бяха низпослани тази нощ и подобни на които не са
виждани досега? „Кажи: “Опазил ме Господарят на разсъмването…” [сура
ал-Фалак] и „Кажи: “Опазил ме Господарят на хората…” (Муслим)
Имам Ахмад
предава от Укба бин 'Амир, че е казал:
"Докато
водех Пратеника на Аллах по тези пътеки той ми каза: "О Укба, няма ли да
пояздиш?" Страхувах се да не се вземе за неподчинение и така Пратеникът на
Аллах слезе и аз пояздих малко. След това той започна да язди и каза:
"О,
Укба! Как да не те науча на две Сури, най-добрите Сури, които хората да
рецитират."
Отговорих:
"Разбира се, Пратенико на Аллах!"
Тогава той
ме научи да рецитирам: “Опазил ме Господарят на разсъмването…” (113:1)
и „Кажи: “Опазил ме Господарят на хората…” (114:1)
Тогава се
повика за молитва и Пратеникът на Аллах отиде натам (за да води хората) и ги
изрецитира по време на молитвата. След това ме настигна и каза:
"Какво
си мислиш, о Укба, казвай тези две Сури винаги, когато лягаш да спиш и всеки
път, когато ставаш".
[Aн-Ниса'и
и Абу Дауд]
Aн-Нисa'и
предава, че Ибн `Aбис Aл-Джухани е казал, чe Пророкът му казал: (O Ибн `Aбис!
Да ти кажа ли двете най-добри за закрила за онзи, който търси закрила?
Отговорил: „Разбира се, о Пратенико на Аллах!'' Пророкът казал: Кажи: „Търся
убежище при Господа на разсъмването (ал-Фалак) и кажи: "Търся
убежище при Господа на хората (ан-Нас)''. Тези две сури са най-добрата защита“.
Имам Малик
предава от `А’иша, че когато Пратеникът на Аллах страдал от неразположение, той
казвал Mу`аууидатайн над себе си, духвайки (бел.пр – става дума за говорене,
шепнене в дланите си, при което въздуха при издаване на звуците, излиза и е
като духване). Ако болката се усилела, `А’иша казала, че тя
четяла Mу`аууидатайн над него... [Ал-Бухари и Абу Дауд]
От Aбу Са`ид
се предава, че Пратеникът на Аллах търсел защита от лошите очи на Джиновете и
хората. Но когато Mу`аууидатайн били низпослани, той използвал тях
(за защита) и пренебрегвал всички останали (за защита). [Ат-Тирмиди и Ан-Ниса’и]
СУРА
РАЗСЪМВАНЕТО
(АЛ-ФАЛАК)
1.
Кажи [о, Мухаммад]: “Опазил ме Господът на разсъмването
2. от
злото на онова, което е сътворил,
3. и
от злото на тъмнината, когато настъпи,
4. и
от злото на духащи по възлите [магьосници],
5. и
от злото на завистник, когато завиди!”
Ибн Aби
Хатим предава, че Джабир е казал, "Ал-Фалак е сутринта.'' Aл-`Aуфи предава
от Ибн `Аббас: " Ал-Фалак е сутринта.'' Същото се предава и от Муджахид,
Са‘ид бин Джубейр, Абдуллах бин Мухаммад бин `Aкил, Ал-Хасан, Катада, Мухаммад
бин Ка‘б ал-Курази и ибн Зейд. Малик е предал подобно твърдение от Зайд бин
Аслам. Ал-Курази, Ибн Зейд и Ибн Джарир казват: „Това е като казаното от АЛлах
„Той разпуква зазоряването“' (6:96)
Аллах казва „...от злото на онова, което е сътворил“ . Това означава – от злото на
всяко сътворено нещо. Табит ал-Бунани и ал-Хасан ал-Басри – и двамата казват
„Адът, Ибли и потомството му, са все създадени от Аллах.''
„И от злото
на Гасик, когато Уакаб“ – Муджахид е казал „Гасик е тъмнината и kogato e Уакаб“ –
отнася се разположението на слънцето.'' Ал-Бухари споменава казаното от него.
Ибн Aби Наджих също предава подобен разказ от него (Муджахид).
Същото е
казал by Ибн `Аббас, Мухаммад бин Ka`б ал-Карази, Aд-Даххак, Хусайф, Aл-Хссан и
Катада. Те да казали: "Наистина, това е нощта, когато напредва с
тъмнината си.''
Аз-Зухри е
казал: „И от злото на Гасик, когато Уакаб“ – това указва залеза на слънцето“.
Абу ал-Мухаззим предава, че Абу Хурейра е казал: „И от злото на Гасик, когато
Уакаб“ - това показва звездите.'' Ибн Зайд е казал, "Арабите казват:
`Ал-Гасик е положение (деклинация) на небесните тела, известни като Плеяди.“
Ибн Джарир е казал: „Други определят, че това е Луната.''
В подкрепа
на хората, които твърдят, че това е Луната, е преданието, че Имам Ахмад е
записал от ал-ХАрис бин Аби Салама, че `А’иша е казала: " Пратеникът на
Аллах ме взе със себеси и ми показа изгряващата Луна, каза: „Търси убежище при
Аллах от злото на Гасик, когато то става тъмно.'' Ат-Тирмиди и Ан-Ниса’и
предават този хадис в книгите си с Тафсир на техните Sunan.
Аллах е
казал: "...и от злото на духащи по
възлите [магьосници]"
Mуджахид,
`Икрима, Ал-Хасан, Катада и Ад-Дахакa са казали, "Посочват се вещиците.''
Муджахид е добавил: "Когато правят техните заклинания и духат във възли.''
В друг хадис
се предава, че Джибрил е дошъл Пророка и казал, "Страдаш ли от някаква
болест, O Мухаммад?'' Пророкът отговорил: „Да.“ Джибрил казал: "В името на
Аллах ти правя рукийа от всичко, което ти вреди, от злото на всяка душа или
завистливи очи; нека Аллах те излекува, в името на Аллах ти правя рукийа.''
Обсъждане на
омагьосването на Пророка
В Книга за
Медицината в своя Сахих, Ал-Бухари предава, че `А’иша е казала:
"Пратеникът на Аллах беше омагьосан, като си мислеше, че е имал отношения
с жените си, а той нямаше.'' Сафйиан казал: "Това е най-лошата форма на
магия, когато достигне този етап.'' Пророкът казал: "O `А’иша! Знаеш ли,
че Аллах отговори за онова, което Го питах - двама мъже дойдоха при мен, единия
седна до главата ми, а другия седна до краката ми. Този, който беше до главата
ми каза на другия: "Какво не е наред с този човек?" Другия отговори:
"Омагьосан е". Първия попита: "Кой го е омагьосал?" Другия
отговори: "`Лабид бин A`сам - човек от племето Бану Зурайк, съюзник на
юдеите и лицемерите". Първият попита: "С какво го е омагьосал?"
Другия отговори: "С гребен и коса от гребена". Първия попита:
"Къде е (гребена)?" Другият отговори: "В сушена кора от мъжка
финикова палма, в пещера, наречена Даруан" `А’иша е казала: „Тогава той
отиде да премахне гребена с косата“. Тогава той каза: „Добре е, че видях. Беше
така, сякаш водата беше напоена с хенна, а палмовите дървета изгеждаха като
глави на демони“... Тогава аз (`А’иша) казах: „Ще кажеш ли на някого?“ Той
отвърна: „Аллах ме излекува и мразя да се разпространява (новина за) безчестието
на който и да е от хората“.
СУРА ХОРАТА
(АН-НАС)
В името
на Аллах, Всемилостивия, Милосърдния!
1. Кажи [о,
Мухаммад]: “Опазил ме Господът на хората,
2. Владетелят
на хората,
3. Богът на
хората,
4. от злото
на шепнещия съблазни [сатана], побягващия,
5. който
нашепва в гърдите на хората,
6. [сатана]
от джиновете и от хората!”
Това са три
от атрибутите на Бог Всемогъщия и Върховния. Те са господство, суверенитет и
божественост. Така Той е Бог на всяко нещо, Господар на всяко нещо и Цар на
всяко нещо. Всяко нещо е сътворено от Него, притежава се от Него и е подчинено
на Него. Затова и е заповядал всеки, който търси защита, да иска убежище при
Онзи, който притежава качествата да защити от злото.
Той (шептящия), е дявола, изпратен на всеки човек. Защото няма и едно от Децата на Адам, при което да няма спътник да изкарва красиви порочните действия. Тоз дявол ще направи всичко по силите си, за да обърка човек - единствен невредим е онзи, когото Аллах защитава.
Той (шептящия), е дявола, изпратен на всеки човек. Защото няма и едно от Децата на Адам, при което да няма спътник да изкарва красиви порочните действия. Тоз дявол ще направи всичко по силите си, за да обърка човек - единствен невредим е онзи, когото Аллах защитава.
Потвърдено е в Сахиха, че Пророкът е казал: "Никой от вас не е сам. Всички сте с един придружител (дявол), пратен за вас." Те (сподвижниците) го питали "Ами ти, О, Пратенико на Аллах?" и той отговорил, "Да. Но с помощта на Аллах, той прие исляма и сега ме подтиква само към добро."
В двата Сахих също се предава от, който
предава история от Сафийа, когато отишла да посети Пророка, докато той правил И`тикаф,
след което той излязъл през нощта и я
изпратил до дома й (тя живеела в дома на Усама Ибн Зейд). Двама мъже (от
Ансарите) го срещнали (по пътя) и като го видели, ускорили крачка. Тогава
Пратеникът на Аллах извикал: „Спокойно! Това е Сафийа бинт Хайа!“ Те възкликнали:
„Слава на Аллах, O Пратенико на Аллах!'' Той казал: „Наистина Шейтанът се движи
в сина на Адам, както кръвта се движи във вените. Уплаших се да не внесе
някакво зло в сърцата ви“.
Сa`ид бин Джубейр предава , че Ибн `Аббас е
казал за думите на Аллах: „…от злото на шепнещия съблазни [сатана],
побягващия,
който нашепва в гърдите на хората…“ – че това е дяволът, разположил се на сърцето на сина на Адам. Така,
когато стане разсеян и небрежен, той нашепва. Когато човекът си спомни Аллах,
шейтанът побягва.'' Муджахид и Катада също са казали същото.
Ал-Му'тамир бин Сулейман предава, че баща му е казал: "БЕше ми споменато, че Шейтанът е ал-Уасуас. Той нашепва в сърцето на човека, когато е тъжен или щастлив, но когато си спомни Аллах, шейтанът побягва."
Aл-`Aуфи предава от Ибн `Аббас: "Той ("нашепващия"), е Шейтан. Той нашепва и когато той (човек) се подчини, (шейтанът) побягва.''
За думите на Аллах: "...който нашепва в гърдите на хората..."
Тук става дума за Децата на Адам - както конкретно, така и в общ смисъл, включително хора и джинове.
В случая има две гледни точки. Това е така, защото те - джиновете - в повечето случаи се включват при използването на думата ан-Нас (хората).
Тук става дума за Децата на Адам - както конкретно, така и в общ смисъл, включително хора и джинове.
В случая има две гледни точки. Това е така, защото те - джиновете - в повечето случаи се включват при използването на думата ан-Нас (хората).
Ибн Джарир е
казал: "Фразата "риджалун мин ал-Джин" (хора от джиновете) се използва по отношение на тях, затова не е странно, че думата ан-Нас също се отнася и до тях."
Тогава Аллах пояснява "...от джиновете и хората".
То е в подкрепа на втората гледна точка - че казаното от Аллах, че шепнещите са шейтани от джиновете и хората, е подобно и на думите на АЛлах в сура ал-Анам (6: 112): "И така сторихме враг на всеки пророк сатаните от хората и от джиновете. Един другиму си нашепват с измама разкрасената реч."
Тогава Аллах пояснява "...от джиновете и хората".
То е в подкрепа на втората гледна точка - че казаното от Аллах, че шепнещите са шейтани от джиновете и хората, е подобно и на думите на АЛлах в сура ал-Анам (6: 112): "И така сторихме враг на всеки пророк сатаните от хората и от джиновете. Един другиму си нашепват с измама разкрасената реч."
Няма коментари:
Публикуване на коментар
Ас-саламу алейкум! Мир на всички!
Преди да коментирате, ви моля да помислите добре върху това, което искате да кажете и за начина, по който ще го изречете. Аз няма да толерирам фитната и обидни изказвания по адрес на Аллах и Исляма. Ако имате въпроси, кажете или попитайте по начин, по който искате и на вас да ви се говори :D
Ако искате да ми кажете нещо лично, персонално до мен, ползвайте електронната ми поща (и-мейл).