Даоското учение, Дао дзяо, или още Дао дзя (т. е. даоската школа) възниква в предимперския период на Китай. Неговите принципи са изложени в трактата „Дао Дъ дзин”, за чийто автор се приема Лао-дзъ. Към появата на „Дао Дъ дзин” сред китайците са разпространени вярвания в множество божества и духове и шамански практики. Даосите свързват възникването на своята традиция с легендарния Жълт Император (Хуанди) и приемат, че Лао-дзъ е негово въплъщение.
По потенциала си Дао дзяо е универсалистка религия, в нея не се съдържат компоненти, обвързващи я с националната идентичност на китайците или с държавността, както е при конфуцианците. Но поради исторически обстоятелства и вероятно поради това, че не се утвърждава единна религиозна общност, този потенциал остава неосъществен.
Разпространение
Освен в Китай даоската религия има разпространение в Корея, оказала е значително влияние върху японската култура; понастоящем даоски общности има и на Тайван (тук се заселва „небесният учител” от 64-то поколение на рода Джан, рода на Небесните наставници), в Хонконг, както и в страни, където има общности на китайци емигранти (напр. Сингапур, Малайзия). Има данни за 20 млн. души, принадлежащи към даоската традиция. Според изследвания даосите и конфуцианците наброяват общо около 394 млн. души.Философски даоизъм
Даоизмът като религиозна доктрина има своите основания в мистичните идеи, разкрити в няколко основни философски трактата. Даосите приемат като основоположен трактата на Лао-дзъ „Дао Дъ дзин“, т. е. „Книга за Пътя и Добродетелта“ (или „Книга за Пътя и неговата Сила“). Огромно е богатството от идеи, изложени на митологизиран философски език (т. е. като езотерично знание) от Джуан-дзъ в трактата, носещ неговото име. Ле-дзъ, известен чрез едноименния трактат, е другият крупен мислител, чиито идеи се оказващ формиращи принципите на даоската религиозна философия.Лао-дзъ
Темата за Дао и неговото самополагане чрез Дъ и Ци е основна в тези философско-мистични произведения. Устойчиво присъстват темите за смисъла на диадата Ин-Ян, за у-уей (дейното недействие), за безсмъртието и безсмъртните. Класическата даоска философия има фундаментално значение за трансформацията на религиозното съзнание към единна религия на Дао.Даоизмът, лекция на Жан Дьолюмо - част 1/2
Първата страница на "Дао Дъ дзин"
Религиозен даоизъм
Даоизмът се утвърждава като религия през II в., когато Джан Дао Лин основава школата Пътят на Небесните наставници, най-дълголетната ортодоксална даоска школа. По-късно възникналите шоли са множество и във всяка от тях се извеждат на преден план различни аспекти на класическата даоска религиозна философия. На по-популярно равнище се умножават привържениците на алхимичните възгледи и практики. Религиозният даоизъм допуска и синкретизации с фолклорната религиозност.Даоизмът, лекция на Жан Дьолюмо - част 2/2
Статуя на Лао-дзъ пред даоски храм в планината Мао
От Философия и религия на Религията
Няма коментари:
Публикуване на коментар
Ас-саламу алейкум! Мир на всички!
Преди да коментирате, ви моля да помислите добре върху това, което искате да кажете и за начина, по който ще го изречете. Аз няма да толерирам фитната и обидни изказвания по адрес на Аллах и Исляма. Ако имате въпроси, кажете или попитайте по начин, по който искате и на вас да ви се говори :D
Ако искате да ми кажете нещо лично, персонално до мен, ползвайте електронната ми поща (и-мейл).