Аллах казва (превод на значението):
Поклонението хадж е в знайни месеци и който през тях си наложи поклонението, да няма съвокупление, нито безпътство, нито прение по време на поклонението хадж! Каквато и добрина да сторите, Аллах я узнава. И запасете се! Най-добрият запас е богобоязливостта. И бойте се от Мен, о, разумни хора!
[al-Baqarah 2:197]
Хората трябва да изпълнят ритуалите по време на Хадж с голям респект, любов, отдаденост на Аллах, Господа на Световете, по спокоен и достоен начин, следвайки Пратеника на Аллах с.а.с.
Тези велики ритуали трябва да бъдат изпълнени със зикр (споменаване на Аллах), такбир (възхваляване на величието на Аллах, чрез изричане на Аллаху Акбар), тасбих (възхваляване на Аллах, чрез изричане на Субхан Аллах), тахмид (прослава и благодарност към Аллах, чрез изричане на Ал-Хамду-Лиллах) и истигфар (искане на прошка от Аллах, чрез изричане на Астагфир-Аллах), защото човек е в състояние на поклонение от момента на влизане в Ихрам, докато не излезе. Хадж не е време за празни приказки и игри, за празни дела – Хадж не е предписан за шеги и игри.
Поклонникът и другите трябва да съблюдават онова, което е предписано за конкретното време и място и да се присъединява към общността, да повелява одобряваното и да възбранява порицаваното.
Поклонникът трябва да се старае да подпомага мюсюлманите и да се отнася с доброта, да направлява нуждаещите си, да бъде състрадателен към слабите, например на оживените места. Състрадателността води до милост от Създателя, защото Аллах показва милост към милостивите.
Той трябва да избягва сквернословието, неморалността, греха и споровете, които не водят до истината. Що се отнася до дебат в подкрепа на истината, това е задължение, но само ако е уместен. Трябва да се отбягва агресивността към хората или досаждането, клюките и злонамерените приказки, клетвите, клеветите, ругатните, обидите, гледането на не-махрам жени, защото всичко изброено е харам, независимо дали човек е в Ихрам или не, но е още по-сериозно когато човек е в състояние на Ихрам.
Поклонникът трябва да избягва много от нещата, които обикновено хората правят, като например изричането на думи, които не са подходящи за дадения ритуал. Например, когато се замерят с камъните джамараат, някои хора казват: „Да убием шейтана” и в старанието си да прокълнат мястото или да започнат да удрят с обувки и пр., което противоречи на идеята за милосърдие и преклонение, проваля целта на извършваното хвърляне на камъни по джамараат, което е да изпълняваме заповедите на Аллах.
Справка: al-Manhaj li Mureed al-‘Umrah wa’l-Hajj от Шейх Мухаммад ибн Утаймин
Няма коментари:
Публикуване на коментар
Ас-саламу алейкум! Мир на всички!
Преди да коментирате, ви моля да помислите добре върху това, което искате да кажете и за начина, по който ще го изречете. Аз няма да толерирам фитната и обидни изказвания по адрес на Аллах и Исляма. Ако имате въпроси, кажете или попитайте по начин, по който искате и на вас да ви се говори :D
Ако искате да ми кажете нещо лично, персонално до мен, ползвайте електронната ми поща (и-мейл).