Мина - град от палатки |
Слава на Аллах.
Резюме на нещата, които поклонника трябва да изпълни според Сахих Сунна:
1 – Поклонникът трябва да встъпи в Ихрам на осмия ден на Зу-л-Хиджа от Мекка или от околностите й в рамките на светилището. Когато влезе в Ихрам за Хадж, той трябва да направи това, което прави, когато встъпи в Ихрам за Умра: гусул (пълно ритуално обмиване), да сложи парфюм и да направи молитва. Трябва да има намерение за встъпване в Ихрам за Хадж, казвайки Талбийа. Талбийа за Хадж е същата, като Талбийа за Умра, освен, че се казват думите Лаббайка хаджатанЛаббайка ‘Умратан (Тук съм за Хадж), за разлика от (Тук съм за Умра). Ако се страхува, че има обстоятелства, които да попречат завършването на Хадж, трябва да определи това с думите: „Ако нещо ми попречи (завършването на ХАдж), ще изляза от Ихрам на мястото, където ми е попречено (да продължа)”. Ако не се притеснява, че може да има такива обстоятелства, не трябва да изрича горните думи.
2 – След това трябва да отиде в Мина и да остане цяла нощ, да изпълни петте молитва: Духр (зухр), ‘Аср, Магриб, ‘Иша, Фаджр.
3 – Когат ослънцето изгрее на деветия ден, той трябва да се отправи към ‘Арафа и да извърши Духр (зухр) и ‘Аср заедно там, съкратени, във времето на Духр (зухр). След което трябва да прави много дуа, зикр, молитви за опрощение – докато залезе слънцето.
4 – Когато настъпи залеза на слънцето, поклонникът се отправя към Муздалифа и извършва Магриб и след това и ‘Иша при настъпването й. След което трябва да остане там нощта до Фаджр, да споменава Аллах, да Го призовава, докато изгрее слънцето.
5 – След това трябва да се отправи към Мина за ритуала с хвърлянето на камъни по Джамрат ал-‘Акаба, което е последния стълб, най-близък до Мекка, да хвърли 7 камъчета (всяко с големината на фурма), едно след друго, изричайки такбир (Аллаху Акбар) при всяко хвърляне.
6 – След това трябва да заколи Хадий (жертвено животно), овца, 1/7 камила или 1/7 крава.
7 – След това трябва да обръсне главата си, ако е мъж; жените подстригват косата си, но не избръсват главата – само се намалява дължината на косата от всички страни.
8 – След този ритуал отива в Мекка и изпълнява Тауаф на Хадж.
9 – След това се връща в Мина и остава там за нощите – а именно нощта на единайстия и дванайстия ден на Зу-л-Хиджа; да хвърли камъчета по трите Джамараат (каменни стълбове) след като слънцето премине зенита си – хвърлят се 7 камъчета (всяко с големината на фурма), едно след друго, като се започва от най-ниската колона, най-далечната на Мекка, после средната колона. Трябва да казва дуа след всяка от тях. На края хвърля по Джамрат а-Акаба, след което отново казва дуа.
10 – Когато приключи с хвърлянето на камъчета по колоните на дванайсети Зу-л-Хиджа, ако желае, поклонникът може да си тръгне от Мина, а ако иска, може да удължи престоя си и да прекара и нощта на тринайсетия ден и да хвърля камъчета по трите Джамараат след като слънцето премине зенита си. По-добре е да се остане по-дълго, но това не е задължително – освен ако когато слънцето залязва на дванайсетия ден и в това време поклонникът все още не е напуснал Мина, в този случай е задължително да остане, докато хвърли камъчета по трите Джамараат след като слънцето премине зенита си. Но ако слънцето залязва на дванайсетия ден и човека все още е в Мина, но не по свой избор, а например той вече е опаковал багажа си и се е качил в превозното средство, но има задръствания или някакви други пречки, тогава не е задължително за него да остане, защото престоя е принудителен.
11 – Когато са минали тези дни и поклонникът иска да си тръгне, той не трябва да прави това преди да е изпълнил прощалния Тауаф, 7 кратно обикаляне около Кааба. Жените в цикъл или послеродово течение не трябва да правят прощален Тауаф.
12 – Ако поклонникът изпълнява доброволен Хадж заради друг човек, независимо дали е за роднина или друг, тогава трябва преди това да е извършил Хадж за себе си. Няма разлика в начина на изпълняване на обредите, освен в намерението, т.е. той трябва да оформи намерението си да изпълни този Хадж вместо еди-кой си човек, споменавайки го по име в изричането на Талбийа – Лаббайк’ан (фулаан) – Тук съм вместо (еди кого си). След това казва дуа по време на ритуалите и се моли за себе си и за човека, вместо когото изпълнява Хадж.
Що е отнася до видовете Хадж, те са три: Таматту’, Кираан и Ифраад.
Таматту’ и когато поклонникът влезе в Ихрам за ‘Умра по време на месеците за Хадж (които са Шауал, Зу-л-Када и първите десет дни на Зу-л-Хиджа) и изпълни ‘Умра и излезе от Ихрам, след което влезе в Ихрам отново за Хадж от Мекка или околностите й на деня на ал-Таруийа (осмия ден на Зу-л-Хиджа) и това е в същата година на извършването на ‘Умра.
Кираан е, когато поклонникът встъпи в Ихрам за ‘Умра и Хадж заедно, не излиза от Ихрам, докато не настъпи деня на Жертвоприношението, или встъпи в Ихрам за ‘Умра, след което пристъпи към Хадж заедно преди да направи своя Тауаф.
Ифраад е, когато поклонникът встъпи в Ихрам за Хадж от Мекаат или от Мекка ако живее там, или пък от място, близко до Мекаат, и остане в Ихрам до Деня на жертвоприношението, ако разполага с Хадий (б.пр. – жертвено животно) със себе си. Ако няма Хадий, предписано е да прекъсне Хаджа си и да изпълни ‘Умра – той трябва да направи Тауаф и Саа’и, след това да обръсне (б. пр –за мъж или подстриже – за жена) косата си и излиза от Ихрам – както Пророкът с.а.с. е казал на този, който е встъпил в Ихрам за Хадж, но не е имал Хадий, за да направи курбан. Това важи и за поклонникът, който прави Кираан – ако няма Хадий със себе си, т.е. предписано е да прекъсне своето поклонение Кираан и прави ‘Умра по горепосочената причина.
Най-добрия начин да направи Хадж – за човек, който не разполага с Хадий, е извършване на Таматту’, защото Пророкът с.а.с. е казал на сподвижниците да направят това и е изискал от тях извършването.
Съветваме ви да научите повече за правилата на Хадж и ‘Умра, като се запознаете с Manaasik al-Hajj wa’l-‘Umrah на Шейх Ибн Утаймин, Аллах да се смили над него, което можете да направите в уеб-сайта на Шейха в интернет.
А Аллах знае най-добре.
Islam Q&A, фатуа ном.27090
http://www.ibnothaimeen.com/index.shtml
ОтговорИзтриване