1- Същността на хадж.
Хадж – в арабския означава посещение. А в Ислям е посещаване на Мекка за изпълняване на задълженията нусук – по определен начин, в определено време, с определени условия.
2- Неговото предписание.
Цялята общност е на едно мнение, че поклонението хадж е за-дължение (фарз ) за всеки, който има възможност, един път в живота. Хаджа е от петте основи, на които се изгражда Исляма.
Всевишния Аллах казва:
И дълг на хората към Аллах е поклонението хадж при Дома- за онзи, който може да отиде, а който откаже – Аллах не се нуждае от световете.
(сура али Имран-97)
И Пратеника с.а.с. е казал:
„Исляма се изгражда на пет: Свидетелстването, че няма друг бог, освен Аллах, и че Мухаммед е пратеник на Аллах, отслуж-ването на молитвата, даването на зекята, говеенето в Рамазан и поклонението хадж при Дома на Аллах.”
( предаден от Бухари и Муслим)
На прощалния хадж е казал:
„О, хора, наистина Аллах ви е отредил да правите хадж при Дома, затова правете хадж.” (предаден от Муслим)
3- Предимството на хадж и мъдростта от неговото прeдписване
За предимството на хадж има много доказателства. Всевишния Аллах казва:
И зови хората за поклонението хадж! Ще идват при теб и пеш, и върху изнемощели камили. И ще идват от всякакви далечни пътища, за да придобият облаги за себе си ( и в зем-ния живот, и в отвъдния) и в определени дни да споменават името на Аллах при жертвоприношение на добитък, който Той им е дал...”
(сура ал-Хадж-27-28)
Поклонението хадж обхваща големи ползи за всички мюсюлмани – за земния и отвъдния живот. В него се извършват най-различни ибадат – тауаф около Кааба, сай между Сафа и Маруа, стоенето на Арафа, Мина и Муздалифа, замерването на джамара-тите, спането на Мина, бръсненето на главите, постоянното споменаване, служене на Аллах и възвръщане към него. Затова хаджа е от най-големите причини за опрощаване на греховете и за влизане в Дженнета.
От Абу Хурейра р.а., че Пратеника на Аллах с.а.с казал:
„Който извърши хадж при този Дом, да няма съвокупление, нито безпътство, нито прение, се връща както го е родила майка му.”
(предаден от Бухари и Муслим)
Пратеника на Аллах с.ас. е казал:
„Умра до умра премахва греховете между тях, а приетия хадж няма друга награда за него освен Дженнет.”
(предаден от Бухари и Муслим )
Питаха Пратеника на Аллах с.а.с.кое от делата е най-хубавото?
Рече: „Вярята в Аллах и Неговия пратеник.”
Рекоха: След това какво?
Рече: „Джихад по пътя на Аллах.”
Рекоха: След това какво?
Рече: „Приетия хадж.”
(предаден от Бухари и Муслим)
От Абдуллах ибн Масуд р.а, че Пратеника на Аллах с.а.с.казал:
„Повтаряйте след хадж и умра, защото те премахват бед-ността и греховете, както духало (обикновен кожен мях) премахва нечистотиите от желязото, златото и среброто. За приетия хадж няма друга награда, освен Дженнет.”
(предаден от Тирмизи)
От ползите на хаджа е събирането на мюсюлманите от всички краища на земята в най-обичаното място от Аллах, където се опознават и взаимно си помагат в името на доброто и страхопочитанието. Всички са равни в словата си, споменаването на Аллах (зикр) и делата. Това е възпитание за тях и пример за обединение и събиране, в една вяра и убеждение, в ибадата, целта и в начина на изпълнение. С тяхното събиране се постига запознанство и сближаване, разбиране състоянието едни на други, както Аллах го потвърждава, казвайки:
О, хора, Ние ви сътворихме от един мъж и една жена, и ви сторихме народи и племена, за да се опознавате. Най-достоен измежду вас при Аллах е най-богобоязливият. Аллах е всез-наещ, сведущ.
(сура ал-Худжурат-13)
4- Условията за задължаването на хадж.
А- Няма разногласие между учените, че хаджа е задължение с петте основи, те са:
Ислям, разум, пълнолетност, свобода и възможност.
А за жената се допълва – да има с нея придружител (мухрим) при пътуването и за хадж, заради хадиса на Абу Хурейра р.а, че Пратеника с.а.с е казал:
„Не е разрешено на жена, която вярва в Аллах и в Съдния ден да пътува, дори един ден, освен с придружител (махрам – мъж, с който не може да сключи шариа’ брак).”
(предаден от Бухари и Муслим)
Тези условия се делят на три:
1- Условия за задължаване и правилен хадж, те са Ислям и разум. Затова не се приема хадж от неверник и луд, нито е задължение за тях, защото те на са от отслужващите иба-дет.
2- Условия за задължаване и приемане, те са пълнолетие и свобода, а не са условие за правилен хадж. Затова, ако дете или роб извършат хадж, техния хадж е правилен, но не е приет от тях.
3- Условия, само за задължаване – възможността. Ако човек няма възможност, но извърши хадж с трудности, без ядене или без превозно средство, хаджа му е правилен.
Б- Извършване на хадж за друг.
Няма разногласие между учените, че ако човек умре преди да има възможност да извърши хадж, този фард отпада от него. Но който умре ,след като е имал възможност, отпада ли от него или не?
Правилния отговор е, че не отпада от него. Неговите наследници са задължени да извършат хадж за него, с неговите пари, все едно дали е направил завещание или не. Хаджа е задължение за него, както дълга, заради хадиса на Ибн Аббас р.а., който казва: „Една жена се зарече да извърши хадж, но умря. Нейния брат дойде при Пророка с.а.с. и го попита за това, а той му рече:
„Какво мислиш, ако сестра ти имаше дълг, щеше ли да го издължиш?” Рече: Да. Рече: “ Издължете дълга на Аллах, защото Аллах най-заслужава да се изпълнят задълженията Му.”
(предаден от Насаи)
В- Който не е извършил хадж за себе си, може ли да извърши за друг?
Правилния отговор е, че не може да извърши хадж за друг, ако не е извършил първо за себе си, заради следния хадис:
„Пророка с.ас. чу човек да казва: Отзовавам се за Шубруме. Рече: Кой е Шубруме? Рече: Мой брат или мой близък. Рече му: Извършил ли си хадж за себе си? Рече: Не. Рече : Извърши хадж за себе си, после извърши за Шубруме.”
(предаден от Ахмед, Абу Дауд, Ибн Маджа и Бейхаки)
Също е разрешено извършването на хадж за човек, който няма възможност, заради хадиса на Федл ибн Аббас р.а., в който се казва: Една жена от Хас`ам рече: О, Пратенико на Аллах, задължението хадж за всички раби завари моя баща, който е много възрастен, не може да пътува, да извърша ли хадж за него? Рече: Да. Това беше в прощалния хадж.
(предаден от Бухари и Муслим)
Хаджа е задължение веднага щом се изпълнят неговите условия за задължаване. Всевишния Аллах казва:
И дълг на хората към Аллах е поклонението хадж при Дома за онзи, който може да отиде.”
(сура али Имран-97)
И изпълнявайте поклонението хадж, и посещението (умра) заради Аллах!”
(сура ал-Бакара-196)
Ибн Аббас пренася от Пратеника на Аллах с.а.с. следния хадис:
Избързвайте с хадж, защото е фард, а никой от вас не знае какво ще му дойде.”
(предаден от Абу Дауд, Ахмед и Хаким)
5-Основите на хадж.
Основите на хадж са четири:
· Ихрам
· Стоенето на Арафа
· Тауаф Ифада
· Сай между Сафа и Маруа
Без тези основи хаджа не е приет.
А- Първата основа: Ихрам.
- Ихрам е възнамеряване (нийа) за влизане в хадж.
- Определените граници за ихрам – два вида: за време и за място.
Времевния срок за ихрам са месеците за хадж, които Аллах е споменал в Следното знамение:
„Поклонението хадж е в знайни месеци.”
(сура ал-Бакара-197)
А те са: Шауал, Ду-л-када и Ду-л-хиджжа.
А определените граници за място са границите, които не е разрешено хаджията да премине през тях за Мекка, освен в ихрам. Тези граници са пет:
2- Ду-л-Хулайфа, която днес се нарича “Абар Али”. Това е границата за жителите на Медина, която се намира на 336 километра далечина от Мекка, тоест 224 мили.
3- Джухфа, а тя е село на 10 километра далечина от Червено море, а от Мекка –180 километра, тоест 120 мили. Това е границата за жителите на Египет, Шам, Мароко и държавите, които са зад тях, като Испания, Рим и други. А днес хората влизат в ихрам от Рабиг, който се намира близо и на далечината на Джухфа.
4- Йаламлам, която днес се нарича Сеадийа, и е планина от планините на Тухама. Намира се от Мекка на разстояние 72 километра, тоест 48 мили. Това е границата за жителите на Йемен, Индия и Китай.
5- Карн ал-Маназил, която днес се нарича Сайл ал-Кабир, и се намира на разстояние от Мекка на 72 километра, тоест 48 мили. Това е границата за жителите на Неджд и Таиф.
6- Зату ирк, която днес се нарича Дарииба, и представлява малка планина на далечина от Мекка на 72 километра, тоест 48 мили. Това е границата за жителите на изтока – Ирак и Иран.
Това са границите, които не е разрешено на хаджията или муатамира да преминат за Мекка, освен в ихрам.
Ибн Аббас р.а. е казал:
Пратеника на Аллах с.а.с.определи за граница на жителите на Медина Зул-Хулайфа, за жителите на Шам – Джухфа, за жителите на Неджд – Карн ал-Маназил, за жителите на Йемен – Йаламлам. Тези граници са за тези държави и който замине през тях, дори да не е от техните жители, за всеки който иска хадж или умра. А който живее преди тези граници, (влиза в ихрам) от където е, дори жителите на Мекка от Мекка.
(предаден от Бухари и Муслим)
От Джабир р.а., че Пратеника на Аллах с.а.с.казал:
„Границата за жителите на Ирак е Зату ирк.”
А който не минава пътя му през тези граници, влиза в ихрам, когато узнае, че наближава около тях. Също, който е в самолет, влиза в ихрам, когато наближи някоя от тези граници – във въз-духа. Не е разрешено да влезе в ихрам, когато самолета се при-земи на летище Джидае, както правят някои от хаджиите, защото Джидае не е граница, освен за жителите в него, или който въз-намери да извърши хадж или умра от него. А който влезе в ихрам от Джидае, и не е жител на този град, той оставя уаджиб-ихрама от границата- и за това е задължен да даде фидйа. Също така, който премине границата без ихрам. Той трябва да се върне отново при границата, но ако влезе в ихрам след като е преминал границата, трябва да даде фидйа – а фидйа е да заколи една овца, или 1/ 7 месо от камила, или 1/ 7 месо от крава, и го раздава на бедните в Мекка, без да яде той от това месо.
- Как се влиза в ихрам
Желателно е преди да влезе хаджията в ихрам, да се приготви за ихрам – да се изкъпе, да се почисти, да обръсне местата, които е наредено да се обръснат, и да парфюмира тялото си. Мъжете не трябва да обличат нищо, което е шиено, а само облича изар и рида (горен и долен чаршав) – бяли и чисти.
Правилното мнение на учените е, че няма специална молитва при влизането в ихрам, но ако се улучи повреме на фард молитва, влиза в ихрам след нея, защото Пратеника с.а.с. влизал в ихрам след молитва. След това хаджията избира кой вид хадж да изпълни, а те са три: Таматтуа, Киран и Ифрад.
-Таматтуа – да влезе в ихрам, като възнамери да извърши умра в един от месеците на хадж, и след като извърши умра до край, влиза в ихрам за хадж.
- Киран – да влезе в ихрам, като възнамери да извърши умра и хадж заедно, или възнамерява само умра, и после възнамерява хадж, преди да започне тауафа на умра. Тогава възнамерява умра и хадж от границата, или преди да започне тауафа на умра, като прави тауаф и сай за умра.
- Ифрад – да влезе в ихрам, като възнамери да извърши само хадж от границата, и остава в ихрам, докато завърши делата на хадж.
При Таматтуа и Киран се коли курбан, ако не е от жителите на джамията Харам. Има разногласие между учените, кой от тези три вида хадж е най-хубав? Повечето казват, че е Таматтуа.
След като влезе в ихрам с един от тези вида, хаджията започва веднага с талбийа:
„Лаббейкаллахумме лаббейк, лаббейке ля шариика лака лаббейк, иннель хамд уан ниамате лака уаль мульк, ля шариике лак.”
Това се изговаря на висок глас и постоянно.
- Забранените неща след влизане в ихрам.
Забранени на хаджията, заради ихрама, са девет неща:
· Махането на косми от цялото тяло – чрез бръснене, дърпане и други, заради словата на Всевишния Аллах:
И не бръснете главите си, докато жертвеното животно не стигне местоназначението си!
(сура ал-Бакара-196)
· Реженето на ноктите, защото оприличава махането на космите, освен ако има причина, тогава се разрешава.
· Покриването на главата, заради забраната на Пратеника с.а.с.,хаджията да покрива главата си с каквото и да е, както е казал при този, който бил ухапан от камилата си и умрял:
„И не покривайте главата му, защото той ще бъде съживен на Съдния ден изричащ тальбийа.”
(предаден от Бухари и Муслим)
А Ибн Умар р.а. е казвал: „Ихрама на мъжа е в главата му, а ихрама на жената е в лицето й“.
(предаден от Бейхаки)
· Обличането на шити дрехи за мъжа, и чорапи за краката, защото Абдуллах ибн Умар р.а. е казал:
„Пратеника на Аллах с.а.с. беше попитан: „Какво трябва да облече хаджията?“ А той отговори: „Хаджията не облича риза, нито кърпа на главата, нито дреха със наметало (шапка), нито панталони, нито дреха, която е парфюмирана с уерс или зеафаран, нито чорапи (местуи), освен ако не може да намери чехли, нека да обуе обувки, като ги отреже отгоре, за да бъдат по-ниски от глезените“.
(предаден от Бухари и Муслим)
· Парфюмирането, защото Пророка с.а.с. наредил в хадиса на Сафуан ибн Йеаля ибн Умаиа на един човек да измие мястото, където имало парфюм.
А за хаджията,когото ухапала камилата му, рече:
„Не го докосвайте с парфюм.”
( предаден от Бухари )
За това е забранено на хаджията да използва парфюм, след като влезе в ихрам, заради хадиса на Ибн Умар, който споменахме.
· Убиването на ловни животни, заради словата на Всевишния Аллах:
О, вярващи, не ловувайте, когато сте на поклонение!”
(сура ал-Маида-95)
Затова е забранено да ловува, дори да не го убие, или нарани, заради словата на Всевишния Аллах:
А ви е забранен ловът по сушата, докато сте още на поклонение (в ихрам).”
(сура ал-Маида-96)
· Сключването на шариа’ брак (никях), като е забранено да се жени, да ожени друг, нито да сгодява, заради хадиса на Османр.а., в който Пратеника на Аллах с.а.с. казва:
„ Не се оженва, нито оженва друг, нито да се сгодява.”
(предаден от Муслим)
· Половия контакт, заради словата на Всевишния Аллах:
„И който през тях си наложи хадж, да няма съвокупление!”
(сура ал-Бакара-197)
Ибн Аббас р.а. е казал: „ Това е половия контакт.“
Доказателство за това са словата на Аллах:
„Позволено ви е съвокуплението в нощите на говеенето при вашите жени.”
(сура ал-Бакара-187)
· Докосването без полов контакт, като целуване, галене, и страстно гледане, защото тези неща довеждат до забранения полов контакт по време на хадж.
Жената е като мъжа в тези неща, с някои малки изключения, като на нея е забранено да покрива лицето с каквото и да е и да слага ръкавици, заради хадиса на Ибн Умaр р.а.:
„Жената в хадж не трябва да покрива лицето си, нито да облича ръкавици.” (предаден от Бухари)
Аиша р.а. е казала:
„Когато минеха пътници покрай нас – а ние бяхме с Пратеника на Аллах с.а.с. в ихрам – и се приближеха до нас, хвърляхме наметалата си от главите към лицето, и когато отминеха откривахме лицата си.”
(предаден от Абу Даууд, Ибн Маджа и Ахмад)
Забранено на жената това, каквото е забранено на мъжа – да маха от космите си, да си реже ноктите, да ловува и други, но е разрешено да облича шити дрехи, чорапи и да покрива главата.
Б – Втората основа – Стоенето на Арафа
Заради хадиса на Пратеника с.а.с: „ Хаджа е Арафа.”
(предаден от Ахмад, Абу Дауд, Тирмизи, Насаи и Ибн Маджа)
В – Третата основа – Тауаф Ифада
Заради словата на Всевишния Аллах:
И да правят тауаф около древния Дом!”
(сура ал-Хадж-29)
Г – Четвъртата основа – Сай
Заради хадиса на Пратеника с.а.с: „Правете сай, защото Аллах ви е отредил сай.”
(предаден от Ахмад и Бейхаки)
6- Уаджиб на хадж.
Те са седем:
1- Влизането в ихрам от границата.
2- Стоенето на Арафа до залез слънце, за който е стоял през деня.
3- Спането на Муздалифа.
4- Спането на Мина в дните ташрик.
5- Замерването на джамарат.
6- Бръсненето и постригването на главите
7- Прощалния тауаф.
7- Как се прави хадж.
А – За този, който иска да направи хадж е сунна да се изкъпе, както се къпе джунуб, след това да напарфюмира тялото си и да облече двата бели чаршафа – изар и рида. Жената облича каквото пожелае, с условие да не се разкрасява.
Б – Когато дойде на границата, отслужва фард молитва, ако е времето за нея, за да влезе в ихрам след молитвата, а ако не е време за фард молитва, отслужва два рекята с възнамерение да изпълни сунна след уду, а не с възнамерение, че влиза в ихрам, защото това го няма от Сунната на Пророка с.а.с.
В – След като свърши молитвата, възнамерява да влезе в ихрам. Ако е мутаматтиа казва: „Лаббайкаллахумма умра“. А ако е муфрид, казва: „Лаббайкаллахумма хаджа“. Като мъжа го произнася високо на глас, а жената го казва тихо. От Сунната е да казва постоянно тальбийа.
Г – Когато пристигне в Мекка започва с тауаф от черния камък, така че Кааба да е от лявата му страна. Идва при черния камък и го целува, или го докосва с дясната ръка, ако може без да се блъска с хората. А ако не може, вдига ръката към черния камък, прави такбир и казва: „Аллахумма иманан бика, уа тасдикан би китабика, уа уафа`ен би ахдика, уаитба`ан ли суннати набийика – с.а.с.“
След това прави седем кръга около Кааба, и когато замине при йеменския ъгъл го докосва, без да го целува.
От сунната на тауафа е рамл – бързане с малки крачки – за мъжете в първите три кръга в тауаф Кудум (при пристигането), заради хадиса на Ибн Умар р.а.:
„Пратеника на Аллах с.а.с. когато правеше първия тауаф бързаше в трите кръга и ходеше спокойно в другите четири.”
(предаден от Бухари и Муслим)
Сунна е Идтибаа – тоест да се сложи горния чаршав под дясната мишница, като събира краищата му и ги слага на лявото рамо, заради хадиса на Ибн Аббас р.а.:
„Пратеника на Аллах и неговите сподвижници правеха идтибаа и бързаха в крачките си в трите кръга.”
Идтибаа е сунна в седемте кръга на тауафа.
По време на тауаф хаджията може да се моли за каквото пожелае, със страхопочитание и с присъстващо сърце, а между йеменския ъгъл и черния камък, казва:
Господарю наш, въздай ни добрина в земния живот и добрина – в отвъдния!”
(сура ал-Бакара-201)
Да се казва специална дуа във всеки кръг не е от Сунната на Пратеника на Аллах с.а.с., а напротив – това е бид`ат.
Тауаф са три вида: Ифада, Кудум и Уадаа.
Ифада – е основа (рукн), втория – Кудум – е сунна, а третия – Уадаа – е уаджиб.
Д – Когато свърши тауаф, поклоника отслужва два рекята зад Маками Ибрахим, дори да е по-назад. В първия рекят казва: „Кул я айюха-л-кяфирун...“, а във втория рекят: „Кул хуаллаху ахад...“.
От Сунната е да не се удължава в тях.
Е – След това прави Сай между Сафа и Мар`уа седем кръга, като започва от Сафа и завършва на Мар`уа.
От Сунната е, когато приближи към Сафа да каже:
„Наистина Сафа и Мар`уа са от знаците на Аллах, и който ходи при Дома на поклонение в месеца за хадж, или е на умра, не върши грях, като ги обикаля. А който прави добро и по своя воля – Аллах е въздазащ, всезнаещ.”
(сура ал-Бакара-185)
След това се качва на Сафа, обръща се към Кибла с вдигнати ръце и прави дуа, такбир, благодарност и друго и казва:
„Аллаху Акбар, Аллаху Акбар, Аллаху Акбар, ля иляха иллал-лаху уахдаху ля шариикалах, лахуь мулку уа лахул хамду уа ху-уа аля кулли шайин кадир, ля иляха иллаллаху уахдах, анджаза уадах, уа насара абдаху, уа хазамаль ахзааба уахдаху.”
След това се моли с каквото пожелае, искайки добро за земния и за отвъдния живот. Тази дуа се повтаря три пъти.
После се спуска и тръгва към Мар`уа, и от Сунната за мъжа е, когато стигне между двата зелени знака да бяга бързо, ако може без да вреди на друг. Когато пристигне при Мар`уа, качва се на нея, обръща се към Кибла с вдигнати ръце и казва думите, с които се молил на Сафа.
По време на сай може да каже следната дуа:
„Раббиафир уархам, иннака антал ааззул акрам”
Желателно е по време на сай хаджията да е с уду, но ако е без, се приема. А жената, ако прави сай в месечен цикъл, също може, защото уду не е условие за сай.
Ж – Когато се завърши сай, се постригва косата цялата глава, ако е мутаматтиа. А жената отрязва малка част, колкото края на пръстта. А ако е карин или муфрид, остава в ихрам до деня, в който се колят курбаните, след като замери големия джамарат Акаба.
З – Когато дойде осмия ден от месец Ду-л-хиджа – деня Таруийа, който е мутаматтиа влиза в ихрам за хадж, преди обяд от дома си, също така, който иска от жителите на Мекка. При влизането в ихрам прави това, което споменахме, като се къпе и почиства. Не е от Сунната да иде до джамията Харам за ихрам, защото нито Пратеника с.а.с. го е вършил, нито е наредил на неговите сподвижници.
От Джабир ибн Абдуллах р.а., че Прорка с.а.с. е казал:
„Стойте без ихрам, докато дойде деня Таруийа, тогава възнамерете за хадж...”
(предаден от Бухари)
Също е казал:
„Пратеника на Аллах с.а.с. ни нареди, когато искахме да въ-намерим да влезем в ихрам , когато тръгнем за Мина. И възн-мерихме от Абтах.”
(предаден от Муслим)
Който е възнамерил мутеметтиа при влизане в ихрам казва:
„Лаббайкал-лаахумма хаджа.“
И – Желателно е да дойде в Мина и тука да отслужи обедната, следобедната, вечерната и нощната молитва, като ги съкратява на два рекята, без вечерната, и без да ги събира. Тази вечер спи на Мина, както предава Муслим в хадиса на Джабир.
Й – Когато слънцето изгрее в деня Арафа (деветия ден от месец Ду-л-хиджа) тръгва за местността Арафа. Желателно е до обяд да стои в Намира, ако има възможност, защото Пратеника с.а.с. го е правел. А ако няма възможност идва на Арафа и тука отслужва обедната и следобедната молитва, по два рекята, като ги събира с един адан и два икама. След това стои на Арафа, и е желателно планината Рахмет да е пред него в посока към Кибла, а ако не може – обръща се към Кибла. През това време споменава Аллах, моли се, чете Коран – с вдигнати ръце, заради хадиса на Усама р.а., който казва:
„Бях с Пророка с.а.с. на Арафа и започна да се моли с вди-нати ръце. Камилата леко помръдна и дизгините й паднаха, а той ги вдигна с едната от ръцете си, като другата ръка му стоеше вдигната.“
(предаден от Несаи)
Казал също: “ Стоеше така изправен да се моли, докато залезе слънцето и се загуби жълтия цвят на небето.”
(предаден от Муслим)
Дуата в деня Арафа е най-добрата дуа. Пророка с.а.с. е казал:
„Най-хубавата дуа е дуата в деня Арафа, и най-хубавото, което рекох аз и пророците преди мен е: „Няма друг бог, освен Аллах Единствения, няма съдружник, за Него е владението и благодарността, Той е Всемогъщия над всичко.”
(предаден от Муслим)
Затова всеки хаджия не трябва да изпуска този шанс, а да иска от Аллах каквото пожелае. Пратеника с.а.с. е казал:
„Няма друг ден, в който Аллах да освобождава повече хора от Огъня, от деня Арафа...“
(предаден от Муслим)
Стоенето на Арафа е основа (рукн), а да се стои до залеза на слънцето е уаджиб. Всеки поклоник е длъжен да е сигурен, че е в границите на Арафа, защото много от хаджиите стоят извън границите на Арафа, и за тях няма хадж.
К – Когато слънцето залезе, се тръгва за Муздалифа – спокойно и мирно, заради хадиса на Пратеника с.а.с:
„Ей, хора, спокойствие, спокойствие!”
(предаден от Муслим)
Когато пристигне на Муздалифа отслужва вечерната и нощната молитва, вечерната – три рекята, а нощната – два рекята, като ги събира с един адан и два икама. От Суннаа е всеки хаджия да ги отслужи на Муздалифа, следвайки Пратеника на Аллах с.а.с, освен ако се страхува, че ще излезе времето на нощната молитва, тогава ги отслужва където и да е.
На Музделифа спи през цялата нощ, без да отслужва допълнителна молитва, или нещо друго, защото Пратеника с.а.с. не го е правил.
Джабир ибн Абдуллах р.а. е казал:
Пророка с.а.с. дойде на Муздалифа, отслужи вечерната и нощната молитва с един адан и два икама, без да прави тасбих между тях, след това легна, докато изгря зората.”
(предаден от Муслим)
Разрешено е на тези, които имат причини, слабите и болните, да напуснат Муздалифа и да тръгнат за Мина след полунощ, след като се загуби луната, за да замерят джамара Акаба. А който не е болен, или придружител на болен, остава на Муздалифа, докато изгрее зората. Това, което го правят много от хората днес в надпреварването да замерват в началото на нощта, за да почиват, е противно на напътствията на Пратеника на Аллах с.а.с.
Когато хаджията отслужи сутрешната молитва, се изправя при Маш`ариль Харам, обръща се към Кибла, и се моли на Аллах, искайки каквото пожелае с вдигнати ръце, докато се развидели напълно. Стои на Муздалифа където и да е, заради хадиса на Пра-теника с.а.с
„Стоях тук и на цялото събиране може да се стои.”
(предаден от Муслим)
А цялото събиране е Муздалифа.
Л – След това хаджиите тръгват за Мина, преди да изгрее слънцето, в деня на коленето на курбаните, замерват джамара Акаба, който е най-големия от джамарат, и е най-близо до Мекка. Замерва със седем камъчета, всеки камък да е по-голям от нахут.
Всички учени казват, че може да се замерва от всички страни, но е по-хубаво да застане така, че Мекка да остане от ляво, а Мина от дясно на хаджията, заради хадиса на Ибн Масуд р.а., който казва:
„Когато дойдох до големия джамара, застанах така,че Кааба да ми е от лявата страна, а Мина от дясната, и замервах със седем камъчета, и рекох: Така замерваше онзи, на който се низпосла сура Бакара.“
(предаден от Бухари и Муслим)
Не е разрешено да се замерва с големи камъни, нито с много малки, нито с чехли. След като свърши от замерването, хаджията прекъсва с тальбийа.
От Суннaта е да започне със замерването на джемерат, после коленето на курбан, ако е мутaмaттиа или карин, после обръсва или постригва главата, но обръсването е по-добре за мъжете, за-щото Прорка с.а.с. искаше три пъти милост и опрощение от Аллах за който обръсне главата. А за който се постригва , искаше само един път, както е в Бухари и Муслим.
След това хаджията отива към Кaаба за да извърши тауаф Ифа-да. В хадиса на Джабир р.а. се казва:
„Пророка с.а.с. дойде при джамарат, при който имаше дърво, и замерваше със седем камъчета, като правеше такбир с всяко камъче – средни камъчета – и замерваше от средата на долината, после отиде и заколи курбан. След това Пратеника на Аллах с.а.с. се качи на камилата и отиде към Кааба и там отслужи обедната молитва.“
(предаден от Муслим)
Тези ибадaт може да се извършат неподредени.
В прощалния хадж Абдуллах ибн Амр предава:
„Пратеника на Аллах с.а.с.застана прав и хората започнаха да го питат, че са извършили тези ибадети разбъркани, тогава той рече на всеки питащ: „Прави и няма нищо“.
Когато хаджията свърши тауаф около Кааба – ако е мутаматтиа – трябва да извърши сай след тауаф, защото първия сай е за умра, и сега трябва да направи сай за хадж. А ако е муфрид или карин и е направил сай в началото след първия тауаф Кудум, сега не прави сай, заради хадиса на Джабир:
„Пророка с.а.с.и неговите сподвижници не правеха сай между Сафа и Мар`уа, освен един сай – първия.”
М – Трите дни на ташрик (11, 12 и 13 ден от месец Зу-л-хиджа) са дни за замерване за който не бърза да пътува, а който бърза – замерва само 11 и 12 ден, заради словата на Всевишния Аллах:
И споменавайте Аллах в преброените дни! А който бърза с два дни, не е грях за него, и който се забави не е грях за него – за онзи, който е богобоязлив.” (сура ал-Бакара-203)
Хаджията започва да замерва първия джамарат – малкия, който е близо до джамията Хииф, със седем камъчета, след това средния джмарат със седем камъчета, след това големия джамарат Акаба със седем камъчета, като с всяко камъче прави такбир. От Сунната е да застава след първия джамарат от дясно на него, обърнат към Кибла и да се моли продължително време. А след втория джамарат застава от ляво на него и пак се моли продължително. А след последния джамарат не застава да се моли.
Времето за замерване започва след обедната молитва, заради хадиса на Ибн Умар р.а, който казва:
„Изчаквахме, и когато слънцето се наклонеше на запад замервахме“.
(предаден от Бухари)
Всички учени са на едно мнение, че последното време за замерване от дните ташрик е залеза на слънцето в 13 ден от месец Зу-л-хиджа. И който го завари залеза на слънцето да не е замервал, не замерва след това, а е задължен да заколи курбан.
Н – В нощите на дните ташрик хаджията спи на Мина – 11 и 12 ден, и ако го завари залеза на слънцето в 12 ден, и не е излязъл от Мина, е задължен да остане да спи в Мина и да замерва в 13 ден.
О – Когато хаджията иска да напусне Мекка, не трябва да излиза, докато не направи тауаф Уадаа (прощален), защото той е от уаджип на хадж – според повечето учени. Отпада само от жените, които са в месечен цикъл, заради хадиса на Ибн Аббас р.а, който казва: „Пратеника на Аллах с.а.с. каза: „Никой да не напуска, докато не бъде Кааба последното нещо, което е видял.“
Казал е също:
„Освен жената в хайд, той отпада от нея.“
(предаден от Малик)
Повечето от учените казват, че ако човек закъснее с тауаф Ифада до деня, в който иска да напусне, той е достатъчен и за тауаф Уадаа.
П – Желателно е за който се върне от хадж да каже следната дуа, която предава Ибн Умар р.а. от Пратеника на Аллах с.а.с, като казва: „Винаги щом Пратеника с.а.с.свършеше битка или хадж, или умра, правеше такбир на високо място от земята и казваше: „Ля иляха иллаллах уахдаху ля шариика лах, лаху-л-мулку уа лаху-л-хамду уа ху-уа аля кулли шайин кадир. Аибуна, таибуна, абидуна, лираббина хаамидун, садакаллаху уаадех, уа насара абдах, уа хадамал ахдааба уахдах”
Няма коментари:
Публикуване на коментар
Ас-саламу алейкум! Мир на всички!
Преди да коментирате, ви моля да помислите добре върху това, което искате да кажете и за начина, по който ще го изречете. Аз няма да толерирам фитната и обидни изказвания по адрес на Аллах и Исляма. Ако имате въпроси, кажете или попитайте по начин, по който искате и на вас да ви се говори :D
Ако искате да ми кажете нещо лично, персонално до мен, ползвайте електронната ми поща (и-мейл).