вторник, 2 ноември 2010 г.

Научи само една ая на ден, предл.6 - Аят ал-Курси с тафсир




اللَّهُ لاَ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ الْحَيُّ الْقَيُّومُ لاَ تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَلاَ نَوْمٌ لَهُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الأَرْضِ مَنْ ذَا الَّذِي يَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلاَّ بِإِذْنِهِ يَعْلَمُ مَا بَيْنَ أَيْدِيهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ وَلاَ يُحِيطُونَ بِشَيْءٍ مِنْ عِلْمِهِ إِلاَّ بِمَا شَاءَ وَسِعَ كُرْسِيُّهُ السَّمَاو ;َاتِ وَالأَرْضَ وَلاَ يَئُودُهُ حِفْظُهُمَا وَهُوَ الْعَلِيُّ الْعَظِيمُ

Allahu la ilaha illa Huwa, Al-Haiyul-Qaiyum 
La ta'khudhuhu sinatun wa la nawm, 
lahu ma fis-samawati wa ma fil-'ard 
Man dhal-ladhi yashfa'u 'indahu illa bi-idhnihi 
Ya'lamu ma baina aidihim wa ma khalfahum, wa la yuhituna bi shai'im-min 'ilmihi illa bima sha'a 
Wasi'a kursiyuhus-samawati wal ard, 
wa la ya'uduhu hifdhuhuma 
Wa Huwal 'Aliyul-Adheem



-->Аллах! Няма друг Бог освен Него ­ Вечноживия, Неизменния! Не Го обзема нито дрямка, нито сън. Негово е онова, което е на небесата и което е на земята. Кой ще се застъпи пред Него, освен с Неговото позволение? Той знае какво е било преди тях и какво ще бъде след тях. От Неговото знание обхващат само онова, което Той пожелае. Неговият Престол вмества и небесата, и земята, и не Му е трудно да ги съхрани. Той е Всевишния, Превеликия.

Аят ал-Курси е номер 255 в сура ал-Бакара (2). 

Съдържа 10 твърдения:
--> Завлението на Аллах
Аллах! Няма друг бог освен Него
Означава, че Аллах е Единствен и Единсвения Господар на всички творения.

Заявлението на Аллах
Ал-Хайюл-Кайюм (Вечноживия, Неизменния)
Свидетелства, че Аллах живее вечно и никога не умира Той е този, който поддържа всичко и всички. Всички творения се нуждаят от Аллах и винаги завсият от Него, докато Той е Пребогатия, Който не се нуждае от Своите творения. Подобно на това Аллах казва: Негови са всички на небесата и на земята. Всички на Него се подчиняват. (сура Ромеите, 25)


„Не Го обзема нито дрямка, нито сън”
Означава, че няма недостатък, неосъзнатост или незнание, които да докоснат Аллах. Точно обратното – Той знае, контролира онова, което душите придобиват, вижда всяко нещо, нищо не убягва от Неговото знание, няма нищо тайно за Него. Сред перфектните Му качества е и това, че Той никога не спи, не го обзема дрямка, умора или сън. Така заявлението на Аллах „Не Го обзема нито дрямка, нито сън” показва, че Аллах не познава дрямката и съня. Аллах казва
„нито сън”
Което е по-силно от дрямката. В Сахих се разказва, че Абу Муса е казал, че Пратеникът на Аллах с.а.с. произнесъл реч, свързана с четири факта: „Аллах никога не спи, съня не подобава на Неговата божественост. Той снижава везните и ги повдига. Делата за деня са възкресени пред Него преди делата на нощта, а делата на нощта преди делата на деня. Воала Му е от светлина или огън, а ако Той го премахне, лъчите от лика Му, ще изгорят всяко от творенията Му, до което се докоснат”. (Sahih Muslim 1:161)

Заявлението на Аллах
Негово е онова, което е на небесата и което е на земята
Показва, че всеки е раб на Аллах, част от Неговото кралство и е под Властта Му.
Всеки на небесата и на земята ще дойде като раб при Всемилостивия.
И всеки от тях сам-самичък ще се яви при Него в Деня на възкресението. (без помощник, пазител или защитник) (Surah Maryam Ayah's 93-95)
И
Знае Той какво е било преди тях и какво ще бъде след тях. И се застъпват само за онзи, от когото Той е доволен. (Surah Al-Anbiya Ayah 28)
Тези аят потвърждават величието на Аллах, гордостта, славата, това, че никой не може да се застъпи за някого другиго, освен с Неговото позволение. Наистина в хадис за застъпничеството Пророка е казал: „Ще застана под Трона и ще направя суджуд, Аллах ще ми позволи да остана така колкото си пожелае. Аз ще искам да чуя: „Изправи главата си, говори и ще бъдеш чут, застъпи се и твоето ходатайство ще бъде прието”. Тогава Пророкът с.а.с. казал: „Той ще ми даде част (от хората), които ще въведа в Рая”. (Sahih Muslim 1:180)


Заявлението на Аллах
Той знае какво е било преди тях и какво ще бъде след тях.
Това се отнася до Неговото съвършено познание за всичко сътворено; миналото, сегашното и бъдещето. Подобно на това, Аллах споделя казаното от англите: [Каза Джибрил:] “Слизаме ние само по повелята на твоя Господ. Негово е всичко пред нас и зад нас, и всичко по средата на това. Твоят Господ никога не забравя ­ (Surah Maryam Ayah 64)

Заявлението на Аллах
От Неговото знание обхващат само онова, което Той пожелае.
Потвърждава факта, че никой не достига никоя част от знанието на Аллах, освен ако Аллах каже или позволи. Тази част от аята показва, че никой не придобива знание за Аллах или за Неговите Атрибути, освен ако Аллах не ни даде информация за тях. Така Той е казал: Знае Той какво е било преди тях и какво ще бъде след тях. А те не обхващат нищо от Неговото знание.
(Surah Ta-Ha Ayah 110)

Аллах казва,
Неговият Престол вмества и небесата, и земята.
В своя Тафсир Уаки предава, че Ибн Аббас е казал: „Стола (Курси) е подножие и на никого не е възможно да отдаде дължимото внимание на Трона (на Аллах)”. (At-Tabarani 12:39)
В своят Мустадрак, ал-Хаким (Al-Hakim 2:282) предава хадиса от Ибн Аббас, казва: „Сахих е, според критериите на Двата Сахиха (Муслим и Бухари – бел.пр.) и те не са го записали”.
В същност ад-Даххак казва, че Ибн Аббас е казал: „Ако седемте небеса и седемте земи се сплескат и поставят един до друг, в сравнение със Стола (Курси) щяха да бъдат като пръстен в пустинята”. (Ibn Abi Hatim 3:981)

Аллах е казал
... и не Му е трудно да ги съхрани.
Означава, че няма тежест или умора, които да Го възпрепятстват от това да  пази небесата и земята, всичко между тях. Напротив, това е лесно за Него. Освен това Аллах поддържа всяко нещо, има идеален поглед за всяко нещо, няма нищо извън Неговото знание и няма нищо скрито за Него...
Той е Пребогатия, достоен за всяка похвала. Той прави онова, което пожелае и никой не може да Го пита за това, което прави.
Той е Превеликия, Всевишния, няма друго божество, достойно за преклонение, освен Него и няма друг бог освен Него.

Завлението на Аллах
Той е Всевишния, Превеликия
Е същото, като Неговото заявление в сура ар-Рад, ая 9:
Знаещия и скритото, и явното, Превеликия, Всевишния. (Surah Ar-Rad Ayah 9)
Тези подобн аят и автентичните хадиси за Атрибутите на Аллах, трябва да бъдат разглеждани по начина на Салаф (праведните ни предшественици), по начин, който предава истинското им значение без приравняване с качествата на творенията или изопачаване на истинското значение.


Тафсира е на Имам Ибн Катир, публикуван под надзора на Шейх Сафиур-Рахман ал-Мубаракпури, Аллах да се смили над него.

Превод, аз, Милена-Иршад

Няма коментари:

Публикуване на коментар

Ас-саламу алейкум! Мир на всички!
Преди да коментирате, ви моля да помислите добре върху това, което искате да кажете и за начина, по който ще го изречете. Аз няма да толерирам фитната и обидни изказвания по адрес на Аллах и Исляма. Ако имате въпроси, кажете или попитайте по начин, по който искате и на вас да ви се говори :D

Ако искате да ми кажете нещо лично, персонално до мен, ползвайте електронната ми поща (и-мейл).

linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Популярни публикации