Въпрос: Какви са основите на брачният договор никях? И какви са условията на никяха?
Отговор:
Хвала на Аллах!
За да бъде действителен брачния договор никях в Исляма, има три основи или условия:
1. Двете страни (младоженците) трябва да са свободни от препятствията, които могат да попречат за действителността на брака никях, като например те не трябва да са близки роднини (махрам) на които е забранено да влизат в брачен договор, или да имат кръвна връзка или млечна връзка (ридаа) и т.н. както и мъжа да не бъде друговерец кяфир (не мюсюлманин), или жената да бъде в период на изчакване след развод (идда) и т.н.
2. Трябва от попечителя уали (валий), или от онзи, който изпълнява функциите му да има предложение (иджаб) или обръщение към младоженеца: „ Аз ти давам еди коя си” или подобни слова.
3. Трябва да има израз на съгласие (кабул) от страна на младоженеца или от онзи, който го представлява, и трябва да се каже: „Аз приемам” или подобни слова.
Условията за правилния брачен договор никях са следните:
1. Младоженците трябва да бъдат ясно идентифицирани (опознати) с указване на техните имена или описване на техните черти и т.н.
2. Младоженците трябва да са доволни един от друг, защото Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи уа саллам, е казал: „Всяка жена, която по-рано е била омъжена (вдовица или разведена) трябва да бъде попитана за своите желания (т.е. тя трябва ясно да заяви за своите желания) и всяка девственица трябва да бъде попитана за нейното съгласие (т.е. докато тя не се съгласи на думи или да премълчи). Пророкът салляллаху алейхи уа саллам, бил запитан: „О, Пратенико на Аллах! Тя как трябва да даде своето съгласие?” (ако се стеснява). Той салляллаху алейхи уа саллам, отговорил: „Като премълчи (т.е. с мълчание)” /Този хадис е сведен от ал-Бухари, 4741/
3.Оформящият (представляващият интересите на жената) брачния договор от името на жената трябва да бъде неин попечител уали (валий), тъй като Всевишният Аллах се е обърнал към попечителите:
И задомявайте чрез брак несемейните от вас и праведните от робите и робините ви! Ако са бедни, Аллах ще им даде от Неговата благодат. Аллах е Прещедър, Всезнаещ./24:32/
Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи уа саллам, е казал: „Всяка жена, която се омъжва без разрешение на попечителя уали (валий), то нейния брак е недействителен, то нейния брак е недействителен, то нейния брак е недействителен!” /Този хадис е сведен от ат-Тирмизи 1021 и други. Този хадис е оценен като достоверен сахих./
4. Брачният договор никях трябва да бъде засвидетелстван, тъй като Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи уа саллам, е казал: „Не може да има брачен договор никях без попечител уали и двама свидетели.” /Този хадис е сведен от ат-Табарани. Този хадис е сведен и в „Сахих ал-Джами” 7558/
Важно е също така за женитбата да бъде обявено, както е казал Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи уа саллам: „Обявявайте за женитбата никях” /Този хадис е сведен от Ахмед, и е оценен като надежден хасан в „Сахих ал-Джами” 1027/
Условията, на които трябва да отговаря попечителя уали (валий) са следните:
1. Трябва да бъде със здрав разум
2. Трябва да бъде пълнолетен
3. Трябва да бъде свободен (не роб)
4. Трябва да бъде от същата религия. Неверник кяфир, не може да бъде попечител уали (валий) на мюсюлманин или мюсюлманка, и мюсюлманин не може да бъде уали (валий) безверник кяфир, били те мъж или жена. Друговерецът кяфир може да бъде попечител уали (валий) на жена от друга вяра или безверница по въпросите на женитбата, дори ако те са от различни религии. Вероотстъпникът муртад не може да бъде попечител уали на никого.
5. Трябва да притежава добър характер (адалет - праведност, поведение). Трябва да бъде противоположност на понятието за развратен. Това условие е поставено от някои учени. Част от тях смятат, че външната проява на добър характер е достатъчно, а други смятат, че е достатъчно той да може да отстоява интересите на жената, от името на която се представя като попечител валий по въпросите на брака.
6. Трябва да бъде мъж, защото Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи уа саллам, е казал: „Жена не сключва брачен договор за друга жена, и жена не може да сключва брачен договор от свое име, защото само прелюбодейката зания, сключва договор от свое име.” /Този хадис е сведен от Ибн Маджа, 1782; виж също така и „Сахих ал-Джами” 7298/
7. Трябва да бъде мъдър и зрял (рушд), т.е. да е способен да разбира от въпросите на съвместимостта и важността на брака.
Ислямските учени фукаха са установили последователност при назначаването на уали (валий), и по-близкия роднина не бива да бъде игнориран, освен в случаите, когато той не отговаря на споменатите условия.
Попечител уали на жената се явява нейния баща, след него е онзи, който е назначен от баща й преди смъртта, след това дядото от бащина страна или прадядото, след това нейния син, след това децата и внуците на нейния дядо, след това родните й братя, след това брат й от страна на бащата, след това синовете на брат й по бащина линия, след това нейния чичо (родния брат на баща й), след това синовете на бащиния брат, след това близки роднини и т.н. – както е в случаите при наследството.
Лидер на мюсюлманите или негов заместник, като например съдия кадия, могат да бъдат попечители уали (валий) на всяка жена, която няма попечител валий.
И Аллах знае най-добре!
Шейх Мухаммед Салих ал-Мунаджид
Няма коментари:
Публикуване на коментар
Ас-саламу алейкум! Мир на всички!
Преди да коментирате, ви моля да помислите добре върху това, което искате да кажете и за начина, по който ще го изречете. Аз няма да толерирам фитната и обидни изказвания по адрес на Аллах и Исляма. Ако имате въпроси, кажете или попитайте по начин, по който искате и на вас да ви се говори :D
Ако искате да ми кажете нещо лично, персонално до мен, ползвайте електронната ми поща (и-мейл).