събота, 18 септември 2010 г.

Грешки, които препятстват приемането на ду’а




Отговор:

Слава на Аллах!
Грешките, които се правят по време на ду’а са много, повечето от тях са нарушения, като:

1 – Когато ду’ата включва ширк или асоцииране на други към Аллах, като да се призовава друг или друдо освен Аллах и заедно с Него, независимо дали е човек, дърво или гроб, защото ду’а е акт на служене и е отправянето й към друг, освен към Аллах е ширк, а ширк е най-лошия от греховете, които Аллах е забранил. Както е казано в хадиса: „Кой грях е най-лош пред Аллах?“ Отговорил: „Да поставиш равен на Аллах, а Той ти е Създател“. Предаден от ал-Бухари и Муслим. 

2 – Когато ду’а включва нововъведени средства на тауасул (средство за приближаване до Аллах), като тауасул посредством личността на Пророка с.а.с. или чрез неговия статус. Исляма отрича следването на нововъведения.

3 – Пожелаване на смърт поради нещастията, които са сполетяли някого. В хадис се предава, че ал-Хаббаб р.а. е казал: „Ако Пратеника на Аллах с.а.с. не ни беше забранил да се пожелаваме смъртта, щях да се моля за това“ (ал-Бухари, 6350; Муслим, 2681).

В хадис се казва: „Никой от вас не трябва да пожелава смърт поради бедата, която го е сполетяла. Ако я желае, нека каже: „О Аллах, запази ме жив, докато това е добро за мен и стори да умра, когато смъртта е добро за мен“ (ал-Бухари, 6351; Муслим, 2680)

4 – Да се моли за избързване на наказанието. По-добре е да се моли Аллах да ни запази здрави и силни на този свят и в Отвъдното. Когато Пратеника на Аллах с.а.с. видял мъж от мюсюлманите, който бил болен и бил кекав като пиле, го попитал: „Да си се молил за нещо или да си искал нещо?“  Отговорил: „Да, казвах: „О Аллах, дай ми наказанието от Отвъдното в този свят“. Пратеникът на Аллах с.а.с. казал: „Субхан Аллах! Не е трябвало да предлагаш това. Защо не каза: О Аллах, дай ни добрина в земния живот и добрина в Отвъдния и ни опази от мъчението на Огъня?“. Тогава се помолил на Аллах за него и Той го изцерил. Предаден от Муслим, 2688.

5 – Ду’а против нечие семейство или имущество. В хадис се казва: „Не се молете срещу себе си, не се молете срещу децата си и не се молете срещу имуществото си, да не би това да съвпадне с часа, в който когато Аллах е помолен, Той отговаря на молитвите“. Предаден от Муслим, 3009.

6 – Молитва за прекъсване на роднинските връзки, като молитва срещу някого или искане на разделяне между него и съпругата му, или родственици.

7 – Молба за ограничаване на милостта, като да се каже: „О Аллах, изпрати дъжд само над нас и пр...“

8 – Несъблюдаване на правилното извършване на ду’а към Аллах и ду’ата да се прави по начин, който не е правилен. Ал-Хаттааби е казал: „Не е правилно да се каже „О Боже на кучетата...“ или „О Боже на маймуните...“... след като всички творения са сътворени от Него и Той ги притежава“.
Ша’н ал-Ду’аа (153)

Това, което е позволено, когато се моли Бог, е максимално да се спазва правилния начин и да се страни от нещата, които не са благоприлични. Начина на извършване трябва да е на скромност и подчинение.

Пророкът с.а.с. е възхвалявал своя Господ в своята ду’а...и е казвал: „Моля Те за прошка; не мога да Те възхваля достатъчно“.

9 – Разчитане на други в ду’ата. Виждате много хора, които не призовават Аллах, защото се имат за грешници и затова винаги молят някого да прави ду’а за тях. Въпреки че като цяло това е позволено, има някои резерви в това отношение. Човек може да направи много ду’а за това да го обкръжи милостта на Аллах, мислейки позитивно – колко велики са щедростта и великодушието на Аллах, без значение какъв грешник е той. Ако Аллах отговаря на молитвите на мушрикийн, когато са в затруднено положение, много по-вероятно е да отговори на молбите на вярващите, независимо от техните недостатъци.  

Един мъж дошъл при Малик ибн Динар и казал: „Моля те да се помолиш на Аллах за мен, защото съм в затруднено положение“. Той казал: „Тогава Го помоли (сам), защото Той отговаря на ду’ата на нуждаещия се“.
Ал-Джами’ ли Ахкам ил-Кур’ан (13/223)

10 – Загуба на надежда или отсъствие на вяра за отговор на ду’ата.
Това е една от най-сериозните грешки, невежество за Аллах и Неговото могъщество и доброта, защото Аллах може всяко нещо и когато Той желае и Каже на нещо: „Бъди!“, то става.

Когато Закария а.с. бил възрастен мъж и съпругата му – безплодна, той се молел за потомство: Господи мой, дари ми от Теб добро потомство! Ти си Чуващия зова. [Аал ‘Имран 3:38]. И Аллах отговорил на молитвите му: „И както стоеше, молейки се в светилището, ангелите го призоваха: „Аллах те благовества за Яхя…” – Аал ‘Имран, 3:39]. Така че не губете надежда за помощта на Аллах или че Неговата милост има граници.

11 – Стигане на крайности и повишаване на гласа, особено когато има високоговорители. Гласа на този, който прави ду’а може да се чуе надалеч и това е грешка и прегрешение, като е форма на показност. По-добре е да се повиши гласа единствено ако има нужда да се чуе от служащите и да кажата Амин след отслужващия (ду’а).

12 – Да се каже „ О Аллах, не Те моля да промениш това, което Си повелил, по-скоро Те моля да ми помогнеш да мине по-леко“. Това е грешно, защото Аллах е предписал за нас да Го помолим да промени предопределеното, защото всяка трудност, която застига човек, е божествено предопределена.

В една добре позната ду’а се казва: „Предпази ме от злото, което Си постановил, защото Ти отсъждаш, на Теб никой не може да отсъди!“
Ал-Бухари е казал: „Раздел за онези, които търсят убежище при Аллах от нещастия и лоша участ и аята, в която Аллах е казал (превод на значението): Кажи [о, Мухаммад]: „Опазил ме Господът на разсъмването...“ [ал-Фалак, 113:1]. После споменава думите на Пророка с.а.с.: „Търси убежище при Аллах от затруднения, бедствия и лоша съдба“  (ал-Бухари, 7/215).

13 – Да се прави продължително ду’ата Кунут. Молба по този начин, е неприемлива, особено по време на нещастие, защото Кунут по време на бедствие е предписана само за някои хора или против други.

Ибн Таймийа, Аллах да се смили над него, е казал: „Този, който моли Кунут трябва да каже по време на ду’ата това, което да е съобразно бедата. Ал-Фатаауа, 22/ 217.

Казал е също: Сунна е да се моли Кунут по време на бедствие и да се иска това, което е най-подходящо за тези, които се бият срещу мюсюлманите. Ал-Фатаауа, 21/ 155.

Това са някои от грешките, допускани при правенето на ду’а.

Молим Аллах да ни води по правия път и да ни помогне да вършим и да говорим истината.


Islam Q&Aвъпрос № 84912

Няма коментари:

Публикуване на коментар

Ас-саламу алейкум! Мир на всички!
Преди да коментирате, ви моля да помислите добре върху това, което искате да кажете и за начина, по който ще го изречете. Аз няма да толерирам фитната и обидни изказвания по адрес на Аллах и Исляма. Ако имате въпроси, кажете или попитайте по начин, по който искате и на вас да ви се говори :D

Ако искате да ми кажете нещо лично, персонално до мен, ползвайте електронната ми поща (и-мейл).

linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Популярни публикации