Отговор:
Слава на Аллах!
Първо:
Това, което е предписано за служещия по време на молитва, в която Коран се чете тихо, е да рецитира сура ал-Фатиха и каквото може друго от Корана в първите два рак’ат, независимо дали води молитвата или се моли зад имам, защото Ибн Маджа (843) предава от Джабир ибн ‘Абд-Аллах р.а., който казал: „Рецитирахме Откриването на Книгата (сура ал-Фатиха – бел.пр.) и сура след имам в първите два рака’т на Зухр и ‘Аср, а в последните два рак’ат (рецитирахме) Откриването на Книгата“. Хадиса е класифициран като сахих от ал-Албани в Сахих Ибн Маджа.
Служещия – независимо дали води молитвата или се моли след имам – може да рецитира повече от една сура след ал-Фатиха в първите два рак’ат, поради предание, разказано от ал-Бухари (775) и Муслим (822) от Ибн Мас’уд р.а., който казал: „Знам за два, които Пратеника на Аллах с.а.с. обикновено казваше заедно. И спомена двайсет сури от ал-мусхаф, две по две, на всеки рак’а.
Например Пророкът с.а.с. рецитирал ал-Рахман и ал-Наджм заедно в един рак’а, и ал-Камар и ал-Хаакка заедно, и ал-Тур и ал-Зарийат заедно, и ал-Уаки’а и ал-Калам заедно.
Сифат Салат ал-Наби сас от ал-Албани, стр. 104
Факта, че е позволено да се рецитират две сури след ал-Фатиха е показан и в предание от ал-Бухари в Частта за рецитиране на две сури заедно. От Анас ибн Малик р.а., който казал: „Мъж от Ансарите водеше молитвата им в джамията на Куба’ и всеки път започваше с Кул Хуа Аллаху Ахад докато я завърши, тогава след нея казваше друга сура. И това правеше на всеки рак’ат. Другарите му си говориха за това и му казаха: „Започваш с тази сура и после решаваш, че не е достатъчно и рецитираш друга. Или казвай само нея или я остави и рецитирай нещо друго.“ Той отговорил: „Няма да го направя. Ако желаете, оставете ме да ви водя молитвата по този нaчин и аз ще го сторя. А ако не желаете, ще ви оставя.“ Те решили, че той е най-добрия от тях и не пожелали друг да води молитвата им. Когато Пророкът с.а.с. дошъл при тях, му разказали историята и той рекъл: „О, еди кой си, какво те кара да откажеш онова, което другарите са ти казали да направиш? Какво така те придържа към тази сура във всеки рак’а?“ Отговорил: „Обичам я“. Той с.а.с. казал: „Обичта ти към тази сура те въвежда в Рая“.
Виж: Фатауа ал-Лажна ал-Даа’има, 6/403
Второ:
Що се отнася до последните два рак’ат, основния принцип е, че трябва да се рецитира само сура ал-Фатиха поради предание от Муслим (451) от Аби Катада р.а., че Пророкът с.а.с. е рецитирал Откриването на Книгата и сура в първите два рак’ат на Зухр и ‘Аср и понякога ни оставяше да чуем ая, а на последните два рак’ат рецитираше (само) ал-Фатиха.
Това е основния принцип, но е позволено на служещия да рецитира сура след ал-Фатиха и на последните два рак’ат понякога, поради предание от Муслим (452) от Абу Саид ал-Худри р.а., че Пророкът с.а.с. е рецитирал на първите два рак’ат на Зухр приблизително трийсет знамения на всеки рак’а, а на последните два рак’а приблизително петнайсет строфи, или е казал: половината от това. В първите два рак’ат на ‘Аср рецитирал на всеки рак’а приблизително петнайсет знамения, а на последните два рак’ат приблизително половината от това.
Шейх ал-Албани, Аллах да се смили над него, е казал: Този хадис показва, че рецитиране на повече от ал-Фатиха в послените два рак’ат, е Сунна и много Асахаба поддържат това становище, включително Абу Бакр ал-Сиддик р.а. Това е и гледната точка на ал-Шафа’и, независимо дали е за Зухр или за друга молитва. Сред нашите по-късно учени това становище се следва от Абу’л-Хасанат ал-Лакнауи...Край на цитата.
Сифат ал-Салат стр. 113.
Шейх Ибн ‘Утаймин е бил запитан:
Ако служещия е привършил рецитирането на ал-Фатиха и на друга сура в молитвата, в която Коран се рецитира тихо, а имама още не се е поклонил, трябва ли тихо да чака?
Той отговорил:
Отслужващия молитвата не трябва да стои тихо, ако е привършил с рецитирането на сура ал-Фатиха и друг сура преди имама да се поклони, по-скоро трябва да рецитира, докато имама се поклони. Ако молитвата е на втория рак’ат преди руку и имама не се е поклонил все още, молещия се трябва да рецитира друга сура след ал-Фатиха до поклона, защото не трябва да има мълчание по време на молитвата, освен когато се слуша рецитирането на имама. Край на цитата.
Мажму’ ал-Фатауа Ибн ‘Утаймин, 15/108
А Аллах знае най-добре.
превод: Молитвата - Салят, Дуа
Няма коментари:
Публикуване на коментар
Ас-саламу алейкум! Мир на всички!
Преди да коментирате, ви моля да помислите добре върху това, което искате да кажете и за начина, по който ще го изречете. Аз няма да толерирам фитната и обидни изказвания по адрес на Аллах и Исляма. Ако имате въпроси, кажете или попитайте по начин, по който искате и на вас да ви се говори :D
Ако искате да ми кажете нещо лично, персонално до мен, ползвайте електронната ми поща (и-мейл).