СТРЕМЕЖА ЗА ПОСТИЖЕНИЯ В РЕЛИГИЯТА, Е ПРИЗНАК ЗА ЩАСТИЕ
хадис 10 от книгата на шейх ас-Сади "Радост за благочестивите сърца"
Съобщава се, че
Му'ауийа, Аллах да е доволен от него, е казал:
„Чух Пратеникът на Аллах с.а.с да
казва: „Този, на когото Аллах желае добро, Той го наставлява в
религията“.
Ал-Бухари и
Муслим
Този хадис указва
голямото достойнство на знанието, а смисъла му се заключва в това, че
придобиването на полезно знание е признак за щастието на раба и свидетелства за
това, че Аллах желае добро за него.
Разбирането на
религията подразбира знание за основите на вярата и постановките в исляма, а
също и за истинската същност на добротворството, защото исляма включва
гореспоменатите неща. За това става дума в хадиса за Джибрил, в който се
разказва, че задал на Пророка с.а.с. въпроси
за вярата, исляма и добротворството и получил отговори от него, които служат
за определение на всички тези понятия. По този начин Пророка с.а.с. е показал
същността на вярата и нейните основи, разкрил е смисъла на исляма и стълбовете
му. За добротворството Пророкът с.а.с. е казал, че неговата същност е „...да служиш на
Аллах, сякаш Го виждаш, и (да вярваш, че) дори да не Го виждаш, Той те вижда“.
(Муслим)
Освен това,
включва в себе си и стремеж към постигане на догматите на вярата, знание за
това, към което са се придържали предшествениците ни, практическото постигане
на това, знание за същността на вероучението на противниците и способност да се
обясни в какво се различават Корана и сунната.
Включва в себе си
и знание за основите и приложението на фикх,
постановките за религиозните обреди (ибадат),
отношенията между хората (му'амалят),
постановките и отсъжданията за наказанията за углавни престъпления и много
други.
Включва в себе си
и стремеж към достигане на истинската същност на вярата и знанието за това, към
което трябва да се придържаме по отношение на Аллах и което съответства на
Корана и сунната.
И, накрая, това
включва в себе си стремеж за изучване на всичко, което може да способства
постижения в религията, например – науките на арабския език..031
Този, за когото
Аллах желае добро, Той наставлява във всички тези неща и му помага в това.
От друга страна,
смисъла на хадиса показва и това, че ако човек напълно се отдалечи и страни от
гореспоменатите науки, Аллах не желае добро за него, защото Той прави
недостъпни за човека тези средства, с чиято помощ може да се приближи до
доброто и да постигне щастие.
031 Под
"науките на арабския eзик" се подразбират морфология, синтаксис, стилистика,
поетика, риторика и ораторско изкуство.
Няма коментари:
Публикуване на коментар
Ас-саламу алейкум! Мир на всички!
Преди да коментирате, ви моля да помислите добре върху това, което искате да кажете и за начина, по който ще го изречете. Аз няма да толерирам фитната и обидни изказвания по адрес на Аллах и Исляма. Ако имате въпроси, кажете или попитайте по начин, по който искате и на вас да ви се говори :D
Ако искате да ми кажете нещо лично, персонално до мен, ползвайте електронната ми поща (и-мейл).