Имам Ибн Ал-Кайим Ал-Джаузийа
(ум. 751 г. х.)[i]
(ум. 751 г. х.)[i]
Аллах  Всевишния е казал:
О, вярващи, често споменавайте Аллах!
Сура  Ал-Ахзаб 33:41
...и мъжете, често споменаващи Аллах, и споменаващите жени  Аллах е приготвил за тях опрощение и огромна  награда.
Сура  Ал-Ахзаб 33:35
И щом изпълните своите обреди, споменавайте Аллах, както споменавате предците си, дори по-силно!
Сура  Ал-Бакара 2:200
Тези аят  съдържат предписание да се споменава Аллах – много и с усърдие, защото покланящия се силно се нуждае от това (споменаването на Аллах) и  не може и да мигне с очи без него. Това е така, защото всеки миг, в който човека  не прави зикр на Аллах, няма да му донесе никаква полза. По-скоро вредата от пренебрегванетото на зикр  на Аллах, е много по-голяма от повечето изгоди, които могат да бъдат получени в това време. Един 'ариф  (човек, който има знания за Аллах) е казал: „Ако човек е прекарал някакво количество години в споменаване на Аллах, после се е  отклонил от това дори за един миг, то загубата му е много по-голяма от това,  което вече е получил“. 
Ал-Бейхаки  е предал от А'иша, Аллах да е доволен от нея, че Пророка, Аллах да го благослови и с мир да го дари е казал: „Няма такова  време, през което сина на Адам да не е споменавал Аллах и да не е източник на съжаление за него в Съдния ден“. [ii]
От Му'аз  ибн Джабал, Аллах да е доволен от него, че Пророка, Аллах да го благослови и с мир да го дари, е казал: „Хората от Рая няма да съжаляват за нищо, освен за моментите, в които не са били  заети със зикр на Аллах“.  [iii]
Също от  Му'аз ибн Джабал, че попитали Пророка, Аллах да го благослови и с мир да го дари: „Кое нещо е най-любимо на Аллах?“ Той отговорил: „Езика да е винаги влажен от зикр на Аллах, докато не умрете“.[iv]
ПОЛИРОВКА  на СЪРЦЕТО
Абу'д-Дарда,  Аллах да е доволен от него, е казал: „За всичко има изглаждане, а изглаждането на сърцето е зикр на Аллах“. Имам Ал-Бейхаки е предал от Ибн 'Умар, Аллах да е доволен от него, че Посланика на Аллах,  Аллах да го благослови и с мир да го дари, е казал: „Няма  по-сигурно спасение за човека от наказанието, отколкото зикр на Аллах“.  Казали: „Дори джихад по пътя на Аллах?“ Той отговорил:  „Дори да  удряте с мечовете си, докато не ги счупите“. [v]
Няма съмнение, че сърцата се покриват с ръжда, както металните съдове – тези от сребро и подобните на тях – ръждясват. И така ръждата на сърцето се полира със  зикр (споменаване на Аллах), тъй като зикр полира сърцето докато то стане  като искрящо огледало. И когато зикр се изостави, ръждата се завръща; и  когато се възобнови, тогава сърцето пак започва да се очиства.
Сърцето  се покрива с ръжда от две неща: 
1.  пренебрегването на споменаването на Аллах, 
и 
2.  извършвнето на грехове. 
Очистването  от тези две неща: 
1.молба за  прошка към Аллах, 
и 
2. зикр. 
СМЕСВАНЕ на ИСТИНАТА с ЛЪЖАТА
Сърцето  на този, който пренебрегва (споменаването на Аллах) през повечето време, се покрива с ръжда, в зависимост от това колко небрежен е човек. И когато тази (кал) се наслои по сърцето, то престава да разпознава нещата такива, кавито са в действителност. От това то (сърцето) приема истината  за лъжа, а лъжата – за истина. Защото този нагар помрачава и обърква  възприемчивостта на сърцето и по тази причина то е неспособно да разпознава действителността.  Сърцето в крайна сметка не приема истината и не отхвърля лъжата и това е голямото  бедствие. 
Следствие  от това е пренебрегването на зикр и следване на страстите, което от своя страна повече помрачава светлината на сърцето. Всевишния Аллах е  казал:
...и не се подчинявай на онзи, чието сърце оставяме да нехае за Нашето споменаване, и той следва страстите си, и  делото му е погубено!
Сура  Ал-кахф 18:28
КАЧЕСТВА за НАСТАВЛЕНИЕ и РЪКОВОДСТВО
Когато  покланящия е иска да следва друг човек, трябва добре да види – този човек от хората на зикр ли е или от нехайните (в споменаването на  Аллах)? Ръководи ли се този човек от похотта си и страстите си, или от  откровението на Аллах? Ако той се ръководи от похотта си и страстите си, тогава той  наистина е от небрежните хора – тези, чиито дела са изгубени. Термина фурат  (който се използува в гореспоменатата ая), се разяснява по много начини.  Пояснява се като: 
1.загуба  на наградата от действие, което човека трябва да извършва и в което се съдържа успех и щастие; 
2.  преминаване границите при нещо; 
3. да  бъде унищожен; 
4.  противопоставяне на истината. 
Тези  значения са близко едно до друго. Аллах е без всякакви недостатъци – Всевишен, и е забранил да се следват тези, които притежават тези  качества. Затова е необходимо човек внимателно да преценява дали неговия шейх има  тези качества, или човека, чиито пример следва, или човека, на когото се  подчинява. Ако е така, той трябва да се отдели от този човек. 
Но, ако  човека се занимава със зикр през по-голямата част от времето, следва Сунната, делата му не преминават границите, той е разумен и  решителен, тогава трябва да се държи здраво за него.
Както  Пророка, Аллах да го благослови и с мир да го дари, е казал:
Примера за  този, който споменава Аллах и този, кйто не го прави, е като примера с живия и мъртвия.
[i] Ал-уабилу-с-саййиб мин  калими-т-таййиб, стр. 78-82
[ii] Хасан: предаден  от Абу Ну'айм в Ал-хилйату-л-аулийа, 5/361-362. Заверен от Ал-Албани в Сахиху-л-джами', № 5720
[iii] Сахих: предаден  от Ибн Ас-Сунни в 'Амалю-л-йаум уа-л-ляйл, № 3. Вж. Сахиху-л-джами', № 5446
[iv] Хасан: предаден  от Ибн Хиббан, № 2318. Заверен от Салим Ал-Хилял в Сахиху-л-уабилю-с-саййиб, стр. 80
[v] Сахих: предаден  от Ахмад, 4/352, от Му'аза ибн Джабал, Аллах да е доволен от него. Заверен  от Ал-Албани в Сахиху-л-джами', № 5644

Няма коментари:
Публикуване на коментар
Ас-саламу алейкум! Мир на всички!
Преди да коментирате, ви моля да помислите добре върху това, което искате да кажете и за начина, по който ще го изречете. Аз няма да толерирам фитната и обидни изказвания по адрес на Аллах и Исляма. Ако имате въпроси, кажете или попитайте по начин, по който искате и на вас да ви се говори :D
Ако искате да ми кажете нещо лично, персонално до мен, ползвайте електронната ми поща (и-мейл).